Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Opinie / De redactie ongefilterd - MX-5 vs Ryanair

Geschreven door Xavier Daffe op 21-07-2022

Waarom is het anno 2022 goedkoper om met het vliegtuig naar Spanje te reizen, dan gewoon de auto te nemen?

Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart. Vandaag heeft AutoGids-testrijder Xavier Daffe het over een korte trip naar Malaga.

LEES OOK De redactie ongefilterd – overzicht

Onlangs kocht ik een vliegticket op de website van Ryanair. Bestemming: Malaga. Prijs: 200 euro, heen en terug. Met opleg voor 20 kilogram extra bagage. Bespottelijk bijna, voor een trip van zowat 4.000 kilometer. Voor dat bedrag geraak ik met de auto (aan een gemiddeld verbruik van 6,5 liter per 100 kilometer en aan een brandstofprijs van 2 euro per liter) niet verder dan 1.500 kilometer. En dat is zonder péage.... Hoe doet Ryanair dat?

Ik weet ook dat je rekening moet houden met het aantal passagiers, maar toch. Zou je de werkelijke vervoerskosten van een vliegtuig in rekening brengen, dus zonder de fiscale gunstregelingen voor kerosine en noem maar op, dan zou dat vliegtuigticket altijd meer dan 200 euro gekost hebben. Veel meer. En dan zouden we vaker de auto nemen om Europa te ontdekken. 

Hetzelfde kan je zeggen van het vrachtvervoer. Het is financieel aantrekkelijker om in de Noordzee gevangen garnalen naar Marokko te sturen om ze te pellen en vervolgens naar Oost-Europa om ze te verpakken, waarna ze alsnog bij ons in de supermarkt terecht komen. Absurd eigenlijk. 

Dat principe geldt ook voor online shopping, dat een ongelooflijke boost kreeg tijdens de coronacrisis. Gratis retourzendingen doen kopers ineens drie maten van een trui, een broek of een paar sneakers bestellen, wat niet past sturen ze gewoon terug. De milieukosten van dit nutteloze transport zijn enorm.

En zo kan ik nog even blijven doorgaan. Maar dat verandert niets aan het feit dat mijn Mazda MX-5 in een heleboel Europese steden niet langer welkom is. Want vervuilend. Mijn roadster die me slechts 5.000 euro kostte en die hoop en al 3.000 kilometer per jaar bolt. En ik heb nog geluk, want als autojournalist heb ik een heleboel minder vervuilende testwagens. Maar wat met de vader die zijn heilige koe al 10 jaar verzorgd als een baby, omdat hij niet over de centen beschikt om een nieuwe te kopen. Maar hem toch moet inruilen, omdat hij milieuvervuilend zou zijn? Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig? 

Even het vliegtuig op en gaan feesten in Ibiza, voor een habbekrats, is geen probleem. Een all-invakantie in Punta Cana of een cruise in de baai van Venetië kan ook. Maar een auto, volgens mij toch een van de meest sociale vervoersmiddelen, die krijgt het pek en de veren.

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten