Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mazda 3 1.5 SkyActiv-D: niets te vroeg

Geschreven door Pascal Binon op

Het werd tijd. Al bijna drie jaar wachten we op een instapdiesel onder de motorkap van de Mazda 3. Met de 1.5 SkyActiv-D is dat nu een feit.

Prijs
NB

Het concept

De Mazda 3 heeft net als alle andere Mazda’s een knap voorkomen (als we even subjectief mogen zijn) en is een auto boordevol kwaliteiten. Het probleem is dat hij tot nu toe als diesel alleen beschikbaar was met de grote 2.2 liter met 150 pk, niet echt gunstig op fiscaal vlak. We ontdekten hem al in de Mazda 2 en CX-3 en nu geraakt de 1.5 SkyActiv-D eindelijk onder de motorkap van de Mazda 3.

  • Zeer zachte motor
  • Werkingsstilte motor
  • Standaarduitrusting
  • Gebrek aan pit boven 3.000 tr/min
  • Teleurstellend verbruik
  • Rolgeluiden

Wat er verandert

Behalve de komst van de nieuwe 1.5 SkyActiv-D (105 pk, 270 Nm van 1.600 tot 2.500 tr/min), die ook geleverd wordt met een zestrapsautomaat (1.500 euro extra), heeft de Mazda 3 nu ook nieuwe 18-duimsvelgen in donkergrijs en een nieuwe zetelbekleding in leder en fluweel met rode stiksels.

Hoe rijdt hij?

Een eerste positieve verrassing na vertrek: de 1.5 blijkt opmerkelijk discreet, zowel qua geluid als trillingen. Dat is het voordeel van de lage compressieverhouding (14,8:1) gecombineerd met de Natural Sound Smoother, een dynamische geluidsdemper tussen de zuiger en drijfstang. De akoestische balans blijft ook op de weg uitstekend. Dat zet van nature aan om deze motor zacht te behandelen. Bij een vlottere rijstijl is het resultaat gematigder: in de buurt van 3.000 tr/min valt er niet veel meer te beleven onder het rechterpedaal. Qua verbruik hadden we beter verwacht. Bij het begin van de test stond nog maar 300 km op de teller, wat voor een diesel heel weinig is. Misschien is dat een verklaring. Een gemiddelde van 6,1 l/100 km op een snelwegparcours met respect voor de snelheidsbeperkingen (van 90 tot 130 km/u) is zeker niet uitzonderlijk. Op een parcours met nog meer (snel)wegen rond de stad daalde de dorst tot 5,4 l/100 km. Correct, maar veraf van de aangekondigde 3,8 l/100 km (99 g CO2/km). Tot slot respecteert deze motor de Euro 6-norm zonder zijn toevlucht te zoeken tot een NOx-nabehandeling.

Prijs/uitrusting

De prijzen starten bij 22.540 euro. Dat is niet het goedkoopste van het segment, maar de standaarduitrusting is volledig. De Skydrive-instapversie biedt onder meer een noodrem voor de stad, zestienduimsvelgen, automatische klimaatregeling met twee zones, Bluetooth-verbinding, een snelheidsregelaar en MZD Connect. De topversie Skycruise (26.895 euro) beschikt ook nog over dodehoekcontrole, 18-duimsvelgen, een achteruitrijcamera, bixenonkoplampen, led-dagrijlichten, toegang en starten zonder handen, regen- en lichtsensoren, Bose-audiosysteem, elektrische bestuurderszetel, lederen bekleding met verwarmde zetels vooraan en gps. Er bestaat ook een Sense Edition op basis van de Skydrive en uitgerust met het Tech Pack, met een klantenvoordeel van 795 euro.

De concurrenten

De Mazda 3 behoort tot het zeer ruime C-segment, hij heeft dan ook heel wat rivalen: de Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTDM 115 (23.110 euro), Audi A3 1.6 TDI 110 Attraction (26.055 euro), Ford Focus Econetic (23.450 euro), Honda Civic 1.6 i-DTEC S (22.190 euro), Nissan Pulsar 1.5 dCi Visia (20.790 euro), Opel Astra 1.6 CDTI Ecoflex (22.225 euro), Peugeot 308 1.6 BlueHDi (21.100 euro), Renault Mégane dCi 110 (23.500 euro), Seat Leon 1.6 CRTDi (21.100 euro), Skoda Octavia 1.6 CRTDi (22.240 euro), Toyota Auris 1.6 D-4D (23.550 euro) en Volkswagen Golf 1.6 CRTDi (23.775 euro).

Ons verdict

De komst van een instapdieselmotor in het gamma moet de Mazda 3 toelaten om een groter publiek aan te spreken. Hij is sowieso meer gericht op comfort dan op prestaties en deze motor heeft iets rustgevends. Jammer dat hij niet zo zuinig is als de constructeur aankondigt.

In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda3

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker