Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Mijn auto aan de beste prijs. Ontdek alle aanbiedingen van het moment op Autopromos.

Mijn auto aan de beste prijs. Ontdek alle aanbiedingen van het moment op Autopromos.

Bekijk alle aanbiedingen

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Mazda 3

Met de Mazda 3 zit deze kleinere Japanse constructeur in het hart van het grootste segment, maar daar heerst ook de grootste concurrentie. Met de nieuweling zou het wel eens kunnen lukken...

Prijs
NB
  • Score redactie 0.00/20

Overzicht :

Met zijn lengte van 4,46 meter was de Mazda 3 vijfdeurs al een van de grootste auto's in het segment en de nieuweling is dan ook niet (nog) langer geworden. De breedte nam wel met 4 centimeter toe, terwijl de 3 ook 1,5 centimeter lager werd. Belangrijker voor de binnenruimte is dat de wielbasis met 6 centimeter groeide, tot 2,70 meter rond, wat zeker de achterpassagiers moet plezieren. We beginnen met de 1,5-liter-benzinemodel. Op het gebied van het verbruik kunnen we hier weinig conclusies trekken (het vele klimmen bracht ons gemiddelde verbruik op 7 liter en meer), maar qua vermogen geeft de kleine vierpitter het beste van zichzelf en op voorwaarde dat je oordeelkundig (en veelvuldig) gebruikmaakt van de uitstekend schakelende manuele versnellingsbak, kun je toch fluks vooruitgaan.

's Anderendaags konden we met de 2.2-turbodiesel van 150 pk op pad, gekoppeld aan de zestrapsautomaat. Uiteraard is de hele rijervaring helemaal anders: soepeler, maar ook krachtiger, nog iets comfortabeler ook. Anderzijds is deze versie wat meer onderstuurd in de bochten, door het grotere gewicht op de neus, en dus iets minder wendbaar. Maar ach, concurrent Honda heeft uiteindelijk ook een 1,6-liter-diesel ontwikkeld voor zijn Civic, een motor die beter aangepast is aan dit segment; Mazda zal ongetwijfeld binnen de kortste keren hetzelfde doen.

Met zijn 3 moet Mazda knokken in een segment waar de voornaamste Europese constructeurs hun grote kanonnen inzetten. Nu ook de Koreanen een deel van de koek komen opeisen en enkele Japanse rivalen hun middenklasser hebben vernieuwd, is dit marktsegment competitiever dan ooit. Het pleit voor de nieuwe 3 dat wij hem in staat achten zijn plekje onder de zon te veroveren, niet het minst omdat hij dankzij Mazda's 'Kodo'-vormtaal ook nog zeer aangenaam oogt.

U kunt de Eerste Test van de Mazda 3 nalezen in AutoGids 886 van 16/10/2013.

In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda3

De concurrenten