Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Ook Mercedes en Ford verlaten Rusland

Geschreven door Frédéric Kevers op 27-10-2022

De uittocht van autofabrikanten uit Rusland gaat door: Mercedes en Ford verlaten de markt en verkopen de aandelen van hun activiteiten op Russisch grondgebied.

Het conflict tussen Rusland en Oekraïne sleept zich voort en de sancties die Europa en de Verenigde Staten hebben opgelegd aan het land van Vladimir Poetin, worden steeds strenger. Het is dan ook logisch dat de autoconcerns van die twee regio's besloten hebben hun activiteiten in Rusland te beëindigen. Na Renault, Nissan, Toyota en Volkswagen is het nu de beurt aan Mercedes en Ford om hun vertrek aan te kondigen. Dit besluit gaat gepaard met een verkoop van de aandelen in de industriële joint ventures die in Rusland werden opgericht.

Zo verkocht Ford de 49% die de Amerikaanse constructeur bezat in Sollers Ford. Deze verkoop komt enkele maanden na de opschorting van de commerciële activiteiten van het merk op de Russische markt. Net als onder andere Renault gebeurde de verkoop voor een symbolische euro/dollar met de optie van een mogelijke uitkoop van de aandelen binnen 5 jaar, afhankelijk van de ontwikkeling van de situatie tussen Rusland en Oekraïne. Ford verliest echter niet veel bij deze terugtrekkingsoperatie, want de Amerikaanse reus verkocht vorig jaar slechts 22.000 voertuigen in Rusland nadat het zijn activiteiten en aanwezigheid de afgelopen drie jaar geleidelijk had verminderd.

Voor Mercedes is het scenario vergelijkbaar. De Duitse constructeur gaat zijn aandelen in zijn industriële en financiële activiteiten op de Russische markt verkopen aan een lokale investeerder, die wel nog moet worden gevonden. Dat proces komt overeen met dat van Volkswagen voor zijn fabriek in Kaluga.

Eerder had Renault zijn aandelen in AvtoVAZ al verkocht voor een symbolische euro – met een optie tot terugkoop binnen 6 jaar – net als Nissan. Twee andere Japanse constructeurs, Toyota en Mazda, zijn eveneens gestopt met hun productie in Rusland vanwege de Russische inval in Oekraïne. Uiteindelijk lijkt het erop dat de belangrijkste winnaar in dit verhaal de Russische regering is, die zo onder het mom van "lokale investeerders" fabrieken kan "nationaliseren" die zijn gebouwd en ontwikkeld door Europese, Amerikaanse en Aziatische constructeurs.

Bron: Automotive News Europe

 

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten