Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Slecht tweede trimester voor heel wat autobouwers

Geschreven door Olivier Duquesne op 01-08-2018

Het tweede trimester van 2018 is niet goed geweest voor de Amerikaanse autobouwers. De winst van bijvoorbeeld Ford en General Motors is gezakt. Is dat de schuld van Trump en zijn hogere staal- en aluminiumprijzen?

Heeft de door Donald Trump gelanceerde handelsoorlog perverse neveneffecten voor de Amerikaanse auto-industrie? De Duitse Daimler-groep ziet in elk geval een direct verband en beweert dat de spanningen tussen China en de Verenigde Staten rechtstreeks verantwoordelijk zijn voor een val van 30 procent van zijn winstcijfers in het tweede trimester van dit jaar. In China zijn namelijk de prijzen gedaald als antwoord op de hogere douaneheffingen van de Verenigde Staten. En aan Amerikaanse zijde? Ford en General Motors zijn niet beter af, net zomin als Fiat Chrysler, waarvan we eerder al vernamen dat de zaken slecht gaan. De twee andere grote autobouwers hebben nu ook rode cijfers gepubliceerd.

Ford

Als gevolg van slechte resultaten buiten de Verenigde Staten zag Ford in Q2 van 2018 zijn nettowinst met 48 procent krimpen tot 1,1 miljard dollar. Het resultaat voor rentes en belastingen ging er met 40 procent op achteruit. Verder betekent de omzet van 38,9 miljard dollar een daling van 2 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2017. Ook de winstmarge krimpt. Op zijn thuismarkt had Ford af te rekenen met een brand in de fabriek van een toeleverancier van onderdelen voor zijn F-150, waardoor de productie van zijn bestverkochte model blokkeerde. De constructeur wil nog niet naar de hogere staal- en aluminiumprijzen als gevolg van de regering-Trump wijzen, al hebben die wel degelijk op de resultaten gewogen.

General Motors

Bij GM is men veel duidelijker: de stijging van de grondstofprijzen (staal en aluminium) heeft de bedrijfswinst “onrechtstreeks beïnvloed”. De constructeur voert namelijk 10 procent van zijn staal in en dat wordt sinds kort aan 25 procent belast. General Motors klaagt verder over het huidige “onzekere en onstabiele” klimaat, zonder de Amerikaanse president expliciet bij naam te noemen. GM kent echter ook problemen in Zuid-Amerika, vooral door de devaluatie van deviezen. De winst voor belastingen is in elk geval met 13 procent gekelderd en de voorspellingen zijn naar beneden bijgesteld.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten