Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Mercedes maakt levering met drones mogelijk

Geschreven door Jean-François Christiaens op 01-12-2017

Mercedes heeft een experiment afgesloten met leveringen over de lucht boven Zürich, waarbij een vloot Vito’s met drones wordt gecombineerd. Dat bleek succesvol en dus zal het aantal vluchten vanaf volgend jaar toenemen.

Het idee om pakjes met drones via de lucht te leveren is op zich niet nieuw. Heel wat reuzen uit de distributiesector zijn trouwens al een paar maand met tests op grote schaal bezig. Mercedes is zich bewust van de interesse voor deze formule en onderzoekt de technologie daarom zelf. Het wil zich profileren als een onmisbare speler in de sector van deze ‘futuristische’ leveringen. Na een experiment van drie weken waarbij boven Zürich 100 dronevluchten zijn uitgevoerd lijkt Mercedes tevreden over de opgedane ervaring. Daarom wil het vanaf volgend jaar het aantal luchtleveringen per drone opdrijven.

Leveringstijd verminderen

Tijdens het experiment leverden de drones de pakjes niet rechtstreeks bij de klanten thuis. Ze landden op het dak van Vito-bestelwagens in de stad Zürich. De laatste kilometers of zelfs gewoon de laatste honderden meters gebeurden dus traditioneel, over de weg. Deze oplossing, waarbij een deel van de trip via de lucht gebeurt (tot 17 kilometer voor de meest afgelegen leveringen), maakt het echter wel mogelijk om de leveringstijden gevoelig in te korten omdat de drukste zones van de stad kunnen worden vermeden. Ter herinnering: Mercedes heeft recent nog gemeld dat het 500 miljoen euro reserveert voor de ontwikkeling van dit soort droneleveringen. Die moeten de leveringstijd helpen verminderen van online aankopen, een fenomeen dat de jongste jaren een spectaculaire groei kent.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten