Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mercedes-AMG A 45 en CLA 45: kleine kanonnen met veel vuurkracht

Verwachte lancering : 01-10-2019

Geschreven door Klaas Janssens op 04-07-2019

Met de A 45 en de CLA 45 stuurt Mercedes twee tot de tanden bewapende AMG-strijders naar de frontlinie.

De A 35-varianten op basis van de A-Klasse en de CLA Coupé fungeerden slechts als opwarmertje voor de nog krachtigere, nog snellere en nog wildere 45-reeks van AMG. De hoofdrol wordt opgeëist door de motor. Opnieuw een 2 liter-blok, maar verder volledig nieuw. De drukgevoede vierpitter krijgt de hulp van een twinscrollturbo en profiteert volop van de knowhow die AMG de afgelopen decennia verzamelde in de racerij. Net zoals dat het geval is bij de AMG-versies van onder meer de C- en de E-Klasse, maakt Mercedes een onderscheid tussen de basisspecificatie en een nog wildere S. De Mercedes-AMG A 45 en CLA 45 ontwikkelen minstens 387 pk en 480 Nm, maar de S-versie is nog krachtiger met een vermogen van 421 pk voor een maximumkoppel van 500 Nm. 

Driftende sprintkanonnen

De Mercedes-AMG A 45 sprint in 4 seconden van 0 naar 100 km/u, de A 45 S doet dezelfde spurt in 3,9 tellen. De iets zwaardere AMG-versies van de CLA is telkens 0,1 seconde trager. De elektronisch geregelde topsnelheid is beperkt tot 250 km/u, al lopen de S-varianten desgewenst door tot 270 km/u. Affalterbach koppelt die nieuwe turbobenzine aan een nieuwe versnellingsbak. De 2 liter-krachtbron komt immers in combinatie met de zogeheten AMG Speedshift DCT 8G, een gerobotiseerde achttrapsautomaat met dubbele koppeling. Maar ook de vierwielaandrijving tapt uit een heel ander vaatje. De 4Matic+ komt met zogeheten AMG Torque Control. Dat volledig varialbele 4x4-systeem is vergelijkbaar met de Twinster-aandrijving van de Ford Focus RS, waarbij de koppelverdeling op de achteras gestuurd wordt door twee lamellenkoppelingen. De S-varianten komen standaard met driftmodus, bij de A 45 en de CLA 45 moet je het AMG Dynamic Plus-pakket bijbestellen.

Snel, sneller, snelst

Het reeds flink vertimmerde onderstel van de A 35/CLA 35 wordt verder geoptimaliseerd. Extra verstevigingen maken het koetswerk nog stijver, radiaal gemonteerde remmen zorgen voor nog meer stopkracht en extra rijmodi leveren nog meer afstelmogelijkheden op. De adaptieve AMG Ride Control blijft een optie. De Mercedes-AMG A 45 en CLA 45 staan op 18-duimsvelgen en dragen grijskleurige remklauwen, de S-versies doen het met 19-duimers en knalrode klauwen. Doet de 35-reeks het met twee langs weerkanten van de diffusor geplaatste einddempers, dan vertrouwen zowel de A45 als de CLA 45 op twee dubbele uitlaatpijpen. De ronde exemplaren hebben een diameter van 82 millimeter, op de S hebben ze een diameter van 90 millimeter. Actieve kleppen geven de soundtrack extra scherpte.

Verschillende rijmodi 

Elke A45 beschikt over 6 verschillende rijprogramma's, gaande van Slippery en Comfort over Sport en Sport+ tot Race en Individual. De S-modellen komen met AMG Dynamics, een systeem dat de elektronische stabiliteitscontrole gaat gebruiken om de rijdynamiek verder te optimaliseren. Het programma telt drie extra modi: bovenop Basic telt het de setting Advanced, Pro en Master. Je kan je eigen rijprestaties monitoren via het AMG Track Pace, dat telemetriegegevens verzamelt en interpreteert.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten