Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: Mercedes-AMG C63 S E Performance (2023)

Geschreven door Klaas Janssens op 21-09-2022

De nieuwe Mercedes-AMG C63 ruilt zijn V8-biturbo voor een plug-inhybride vierpitter. Maar wel eentje die een piekvermogen van 680 pk paart aan het maximumkoppel van 1.020 Nm.

Dat de BMW M3 zijn borst maar nat maakt, want hier is de nieuwe Mercedes-AMG C63 S. Die verliest zijn V8, maar wint een heleboel vermogen. Want de met F1-technologie gezegende vierpitter gebruikt een plug-inhybride aandrijflijn die een systeemvermogen van liefst 680 pk ontwikkelt, terwijl het maximumkoppel een waanzinnige 1.020 Nm bedraagt!  De turbocompressor krijgt een kleine elektromotor tussen de uitlaatturbine en het compressorwiel, die de turbo laat draaien om boost te creëren zodra de bestuurder daarom vraagt.

Dat zorgt ervoor dat de Mercedes-AMG C63 S E Performance aan 3,3 seconden genoeg heeft om van 0 naar 100 km/u te sprinten en een topsnelheid van 250 km/u haalt. Mits opleg stoomt de C63 door tot 280 km/u. Jawel, dat is minder snel dat de vorige generatie, die tot 290 km/u ging met het optionele AMG Driver's Package. Nu goed, traag kan je de nieuwe C63 moeilijk noemen.

2023 Mercedes-AMG C63 S E Performance

Vierwielaandrijving

Geen achterwielaandrijving meer, de nieuwe Mercedes-AMG C63 S E Performance vertrouwt voortaan op vierwielaandrijving. De aan een negentrapsautomaat met natte koppeling gehangen M139-krachtbron grijpt immers naar het 4x4-systeem 4Matic+. Dat komt met een driftfunctie en een elektronische gestuurd sperdifferentieel tussen de achterwielen. 

De elektromotor die de drukgevoede 2 liter-benzinemotor een handje komt toesteken, beschikt over een tweeversnellingsbak. Dat zorgt ervoor dat de Mercedes-AMG C63 S E Performance ook bij hoge snelheden over flink wat elektroboost kan beschikken. Die elektromotor is direct op de achteras gemonteerd voor een zo directe mogelijke respons, maar een slim koppelingssysteem doet ook een aandrijfas draaien die de voorwielen bedient. Dus zelfs in EV-modus beschikt de Mercedes-AMG C63 over vierwielaandrijving.

Het elektrische rijbereik, vroeg je? Maximaal 11 kilometer. Verder geraakt de Mercedes-AMG C63 S E Performance niet op stroom alleen. De plug-inhybride aandrijflijn is niet gemaakt om deze AMG-creatie zuiniger te maken, maar krachtiger en sneller.

Mercedes-AMG C63 S E Performance

Zwaargewicht

Het onderstel van de Mercedes-AMG C63 S E Performance wordt helemaal vertimmerd om het exuberante vermogen van de plug-inhybride vierpitter de baas te blijven. Het sportonderstel komt met stalen veren en adaptieve dempers met verschillende settings. Ook de kalibratie van de gas- en remrespons, de besturing, de vierwielaandrijving, het motorgeluid, de elektronische rijhulp en noem maar op kan je aanpassen via de modi Electric, Comfort, Sport, Sport+, Race, Battery Hold en Slippery. Desgewenst via een sneltoets op het stuur.

De Mercedes-AMG C63 S E Performance krijgt bovendien een breder spoor en vertrouwt op een actief meesturende achteras. De jongens uit Affalterbach steken ook flink uit de kluiten gewassen composietremmen, die geholpen worden door regeneratief remmen tot 150 kW. En die remkracht is broodnodig, want de nieuwe Mercedes C63 AMG zet meer dan 2,1 ton op de weegschaal. Dat weet je wanneer je met elektromotoren en batterijen aan de slag moet.

Mercedes-AMG C63 S E Performance

Meteen als break

De nieuwe Mercedes-AMG C63 S E Performance wordt meteen voorgesteld in twee koetswerkvarianten, want de berline krijgt meteen het gezelschap van de break - zodat de BMW M3 Touring meteen aan de bak moet. Hoewel het koetswerk een heleboel modificaties ondergaat , blijven de wijzigingen subtiel - zelfs met die extra koelsleuf op de motorkap. Tenzij je voor het optionele aeropakket gaat. De standaard gemonteerde wielen zijn 19 inch groot, al kan je uiteraard ook voor opzichtigere 20-duimers kiezen.

Het interieur krijgt een sportieve make-over en het multimediasysteem wint een heleboel extra AMG-specifieke instellingen. De Mercedes-AMG C63 S E Performance zou in de lente van 2023 gelanceerd worden in België.

Mercedes-AMG C63 S E Performance

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten