Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Wist je nog? Mercedes vond 125 jaar geleden de autobus uit

Geschreven door Alain Devos op 27-03-2020

België is in lockdown door de coronacrisis en veel mensen vervelen zich thuis. Wij zorgen voor extra leesvoer, zo vertellen we elke dag een verhaal dat zelfs de grootste autokenners en -liefhebbers misschien al vergeten waren – of zelfs nog nooit hadden gehoord. Dat Mercedes 125 jaar geleden de eerste autobussen leverde, bijvoorbeeld.

Op 12 maart 1895 bezorgde het in Mannheim gevestigde Benz & Cie de eerste bus met verbrandingsmotor, die toen absoluut nog als een 'alternatieve' aandrijvingsvorm gold, aan de Rheinische Gasmotoren Fabrik.

Acht plaatsen

Het voertuig was gebaseerd op de Landauer, de eerste echt grote auto die door Benz & Cie werd gebouwd. Het ding had acht zitplaatsen, toen al heel wat. Maar even ter vergelijking: de hedendaagse Mercedes CapaCity L, een in een aantal grote steden gebruikte gelede bus, kan tot 191 passagiers aan.

Die allereerste bus werd gebruikt door de Netphener Omnibus-Gesellschaft en vanaf 18 maart 1895 ingezet op de route Siegen-Netphen-Deuz. Met enig succes wellicht, want op 29 maart van hetzelfde jaar werd al een tweede exemplaar besteld.

Bellen voor de halte

Beide voertuigen werden aangedreven door een motor met slechts één cilinder, achterin en horizontaal geplaatst en 2,9 liter groot. Hij beschikte over één inlaat- en één uitlaatklep en zou zo’n 5 pk hebben geleverd.

En waarom dit een echte bus was? Er was een rek op het dak voor de bagage van de passagiers, er was een vaste en met grote letters op de flanken van het voertuig aangegeven route, de stoelen waren genummerd en je moest betalen voor de rit. Het tweede exemplaar werd ook nog voorzien van een bel om de chauffeur te verwittigen wanneer je wilde afstappen.

Te gladde wegen

Er kwamen snel nog bestellingen van andere prille klanten, in die pioniersdagen zelfs al uit Tirol. Maar de allereerste officiële en dus door de Netphener Omnibus-Gesellschaft uitgebate busroute werd wel al stopgezet in de winter van 1895-96, de bussen kregen het toen immers veel te moeilijk op de gladde wegen.

Die 12e maart van 1895 blijft hoe dan ook een mijlpaal in de geschiedenis van het passagiersvervoer, want het was de eerste stap richting het afscheid van door paarden getrokken bussen en aanverwante voertuigen op stoom. Vandaag maakt de sector trouwens een gelijkaardige transformatie door, nu er volop moet worden overgeschakeld op een elektrische aandrijving.

Naar het museum

Voor de liefhebbers: er staan verschillende klassieke en ook modernere bussen in het Mercedes-Benz Museum (mercedes-benz.com) in Stuttgart. Dat is momenteel natuurlijk ook gesloten (wegens corona), maar je kunt er wel een digitale tour maken.

 
Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten