Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes-AMG C 63: Meer apart

Geschreven door Tony Verhelle op

Onlangs kreeg de C-Klasse van Mercedes een facelift, nu volgen de uitgesproken sportversies C 63. Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt om ze ook visueel wat meer persoonlijkheid te geven, terwijl kracht en rijgedrag nu nog beter kunnen benut worden.

Het concept

Het concept voor deze wolf in schaapsvacht bestaat al een hele tijd, van toen “huistuner” AMG voor het eerst zijn tanden liet zien en echt sportieve afgeleiden van de eerder bezadigde Mercedes berlines begon aan te bieden. Vandaag zijn alle vier de koetswerkversies van de C-Klasse (berline, break, coupé en cabrio) beschikbaar met deze uitzonderlijke mechaniek, met sensaties navenant (ook, jammer genoeg, als je de prijslijst ter hand neemt). 

Wat is nieuw? 

Meer dan je op het eerste gezicht zou zeggen, hoewel de C 63 nu ook visueel meer afstand neemt van zijn gewonere stalgenoten, dankzij een duidelijke “nose job”. De C 63 modellen krijgen het specifieke AMG-rooster met de verticale lamellen (ook Panamera-neus genoemd, naar de beroemde Panamera Americana race doorheen Zuid-Amerika) en een nieuw vormgegeven overdwarse vin in de buitenste luchtinlaten. De dorpelverbreders zijn ook meer geaccentueerd, er zijn nieuw ontworpen wielen en achteraan wordt de meer uitgesproken diffusor geflankeerd door opvallende, dubbele uitlaatsierstukken. Een AMG-optiekpakket kan nog sportievere accenten zetten.

In het interieur heb je nieuwe aankledingopties en vooral de tegen meerprijs leverbare Performance stoelen die perfect kunnen aangepast worden met ingewerkte, verstelbare luchtkussens en ook verwarmd én geventileerd kunnen worden. Cabriolet-rijders kunnen een beroep doen op de Airscarf-technologie om de hals warm te houden.

Op deze auto’s krijg je een pak extra AMG-informatie indien gewenst, van warm-up fase over gekozen set-up, de motorgegevens, de weergave van de G-krachten tot een gesofisticeerde Race Timer. Neem je de optie AMG Track Pace erbij krijg je een visualisering van de circuits, de sector- en de rondetijden, ook in de head-up display. Het nieuw ontworpen AMG-stuurwiel heeft de modernste multifunctionaliteit (met swipe-bedieningsgemak) en kan optioneel voorzien worden van twee bijkomende bedieningen, waarbij onder de rechter stuurspaak een ronde controller in pure manettino-stijl zit en links twee verticaal opgestelde kleurendisplay schakelaars die vrij configureerbaar zijn.

De 4-liter biturbo V8 kennen we, hij levert een vermogen van 478 of 510 pk (S-versie) en drijft enkel de achterwielen aan via een negentraps automaat, waarvan AMG een speedshift versie produceert waarbij de koppelomvormer is vervangen door een natte wegrijdkoppeling, voor een snellere respons. Alle versies hebben nu een elektronisch geregeld sperdifferentieel op de achteras. De mechanische stalen ophanging is standaard voorzien van een adaptieve demping. Op de nog sportievere S-modellen zitten er ook dynamische motorsteunen die zich aanpassen aan de rijstijl en zo de comfortstand comfortabeler maken en de sportstand rijdynamischer. 

Hoe rijdt hij? 

In tegenstelling tot zijn grotere broer E is de C 63 niet met vierwielaandrijving verkrijgbaar, waar dat wel het geval is voor de minder krachtige Mercedes- AMG C 43. Dat kan in functie van bepaalde weers- of rijomstandigheden een gebrek zijn, maar we constateren wel dat het bij BMW evenmin het geval is. Bij Audi’s zijn de RS-modellen wel altijd quattro’s.

Het nieuwe aan de nieuwe C 63 is vooral de bijzonder wijde scala aan instelmogelijkheden. Het zal voor de koper van een C 63 wel enige voeten in de aarde hebben om zijn geliefde afstelling te vinden en gezien het vermogen en de (relatieve) wildheid van het beestje raden we dan ook aan om die keuze op het circuit te maken. Deze auto wordt sowieso ook verkocht aan mensen die af en toe eens een stapje… euh wieltje op het circuit willen zetten, onder meer om zich te vervolmaken bij de AMG Driving Academy. Alweer niet goedkoop, maar het beste middel om uw C 63 echt onder de knie te krijgen, naar uw persoonlijke smaak en rijstijl.

Op de gewone weg is deze auto, zeker als je voor het break-koetswerk opteert, een echte Dr. Jekyll en Mister Hyde. Het is heel eenvoudig en best doenbaar om in comfortstand de kilometers vlot maar bezadigd en in alle rust aaneen te rijgen, met een versnellingsbak die zo mogelijk comfortabeler (want zonder schokken) schakelt dan de gewone met de koppelomvormer. Start je met het mes tussen de tanden en weet je al ongeveer welke rijmodus jou en de omstandigheden past, dan wordt dit een echte sportauto die voor een pak sensaties kan zorgen, powerslides en een bijzonder levendige achterhand inbegrepen. Het automatisch sperdifferentieel zorgt er wel voor dat een en ander wat gemakkelijker onder controle kan worden gehouden, je moet dan niet altijd meer met klamme handen rijden… Ceramische remschijven kunnen ook besteld worden.

Daarnaast is het nog altijd een verrukking om deze auto ’s morgens uit zijn slaap te wekken (iets minder voor de buren misschien) en van de (mechanische) uitlaatinstellingen gebruik te maken om het haar op je armen meer of minder te laten rechtstaan. Als er een optie de moeite waard is, dan zijn het wel de Performance-zitjes vooraan, die geven je zoveel steun en tegelijkertijd echt zitcomfort dat we ze nu al moeilijk zouden kunnen missen. 

Wat kost hij? 

De goedkoopste C 63 is de berline en kost 91.839 euro. Voor een kleine 9.000 euro extra heb je een S-versie, voor 100.793 euro. De break kost in beide gevallen zo’n 2.000 euro meer dan de berline, de coupé houdt het op een goede 1.800 euro. Voor de cabrio-versie moet je dan weer meer dan 10.000 extra bijtellen bovenop de berlineversie. Vanzelfsprekend zijn er ook nog een aantal opties die de prijs nog eens een serieuze opstoot kunnen geven. 

Wie zijn de concurrenten? 

Echt veel zijn er uiteraard niet, de gedoodverfde concurrenten uit het naburige zuiden van Duitsland niet te na gesproken. Dan hebben we het natuurlijk over de A4 en A5 in RS-livrei van Audi, de eerste enkel als break te verkrijgen, de tweede enkel als coupé. Bij BMW zitten we uiteraard in het M-vaarwater, waar je op dit ogenblik enkel de keuze hebt tussen een M4 Coupé en een M4 Cabrio. Op de markt zijn er daarnaast natuurlijk nog een aantal modellen die dezelfde sportieve genen hebben, maar die qua functionaliteit en/of compactheid niet kunnen tippen aan deze sportieve tak van de C-familie. 

ONS VERDICT 

In ons veranderende auto- en verkeerslandschap worden dergelijke auto’s meer en meer een anachronisme, maar dat maakt ze voor vele (redelijke gefortuneerde) medemensen net interessant, al was het maar om buren en vrienden de loef mee af te steken. Mercedes heeft van de facelift van de gewone C gebruik gemaakt om de 63 AMG-versie iets verder van de rest van de familie te positioneren, met een iets andere look en een hele reeks instelmogelijkheden die eigenlijk een bezoek aan een circuit vereisen. Rijden met deze wolven in een (ietwat gepimpte) schapenvacht is een constante uitdaging van je zelfbeheersing en een voortdurende bedreiging voor je rijbewijs.

Verder slaagt de C 63 er (meer of minder, naargelang van de koetswerkversie) in om ook nog functioneel te zijn wanneer dat nodig is en daarnaast hardcore sportief wanneer dat gewenst is. Mercedes is erin geslaagd het meest volledige en verscheiden aanbod te doen aan automobilisten die (op de klassieke manier) wel nog iets meer willen. Zij moeten er wel ook de nodige moneten voor veil hebben…

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars