Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes-AMG C43 2019: Rationeel plezier

Geschreven door David Leclercq op

De facelift van de Mercedes C-Klasse brengt ook een reeks nieuwe AMG-versies met zich mee. Een daarvan is de 43, de wachtkamer voor de 63, die er een paar pk bijkreeg…

Prijs
NB

Wat er verandert

Een waar strijdpunt in deze categorie is het vermogen, dat veel bijdraagt aan het imago. Het is daarom logisch dat deze C43 voor jaargang 2018 een kleine pepkuur krijgt door de turbodruk op te krikken (tot 1,1 bar) en door de motorsturing te herwerken. Het resultaat is 23 pk extra, dus 390 pk, bij een gelijk gebleven koppel van 520 Nm, dat echter over een iets breder toerenbereik beschikbaar is (2.500-5.000 o/m in plaats van 2.000-4.000 o/m voordien). Dat alles wordt nog steeds via een negenversnellingsbak doorgegeven, maar hier wel in zijn TCT Speedshift-versie, wat betekent dat hij tussengas kan geven, dat hij meerdere versnellingen in één keer kan overslaan en dat de schakeltijden korter zijn. Deze automaat is nog steeds gekoppeld aan de standaard vierwielaandrijving 4Matic, die de achterwielen sterk bevoordeelt (statische verdeling van 31/69 procent in plaats van 45/55 procent voor de ‘traditionele’ C-Klasses). Tussen de achterwielen is echter nog steeds geen spoor van een sperdifferentieel te bekennen. De C43 evolueert daarnaast op het vlak van stroomlijn. Naast het radiatorrooster met meer spijlen dat hij van de C63 V8 erft, krijgt hij ook deflectoren onderaan de bumpers zodat hij de lucht beter doorklieft. De nieuwe bumper verbetert bovendien de luchtweerstandscoëfficiënt.

Hoe hij rijdt

In cijfers maakt de vermogenswinst dat de auto onder de grens van de 5 seconden duikt voor de sprint van 0 naar 100 km/u (4,7 seconden voor de berline en 4,8 voor de break). Op de weg kwijt de C43 zich perfect van zijn taak als sportieve middenvelder. We leggen even uit wat we daarmee bedoelen: hij vertoont niet het explosieve en overvloedige karakter van de C63, die tegelijk oncomfortabeler is, maar is ook beter dagelijks bruikbaar. De filtering blijft correct (gestuurde schokdempers) maar desondanks stug en we kunnen het gebrul van de V6 wel smaken wanneer je voor de optionele sportuitlaat hebt gekozen. De V6 geeft een stevige duw in de rug, maar is ook erg lineair en inderdaad over een erg breed toerenbereik beschikbaar. Kortom, hier valt plezier te beleven, vooral met zijn overbrenging die naar neutraliteit met een vleugje dynamisch overstuur neigt.

Ons verdict

Het geheel blijft uiteraard zeer stabiel maar ook relatief zwaar door de rijkelijke uitrusting van onze testauto’s. Kortom, terwijl de C63 totaal losgeslagen is, blijft deze 43 een uitstekend, tegelijk zeer snel en zeer veilig, compromis. En dat is ook niet slecht als je hem dagelijks wil inzetten.

  • Stabiliteit
  • Gewillige motor
  • Afwerking en uitrusting
  • Schokkerige automaat
  • Harde filtering
  • Hoge prijs

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker