Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes C-Klasse Break

Met de C-Klasse Break wil Mercedes de primus inter pares zijn wat sportiviteit en functionaliteit betreft en de gedoodverfde concurrenten in dit premiumsegment zo in het zand laten bijten...

Prijs
NB

Terwijl de C-Klasse berline het vooral over een gesofisticeerde boeg gooit - in navolging van de vorig jaar gelanceerde S-Klasse - concentreert de breakvariant zich eerder op sport en vrije tijd. Het tegelijkertijd elegante en sportieve design gaat gepaard met een groei in alle richtingen: de nieuwe C-Klasse Break is 10 centimeter langer, 4 centimeter breder en heeft een 8 centimeter langere wielbasis. Het minimumkoffervolume gaat er eveneens op vooruit, tot 490 liter (+5 liter). Met neergeklapte achterbank heb je 1.510 liter ter beschikking. Handig is dat het bagageafdekscherm mee omhoogklapt wanneer je de achterklep opent, zodat de laadruimte makkelijker toegankelijk wordt. Als optie kun je die achterklep elektrisch bedienen, eventueel zelfs via een beenbeweging onder de bumper.

Met zijn nieuwe vooras met meervoudige geleiding (vier armen per wiel) in plaats van McPherson-veerpoten is de C beter opgehangen dan zijn voorganger en laat hij de keuze uit twee klassieke stalen ophangingen (een normale en een sportiever afgestelde) en een luchtvering met automatische hoogteregeling achteraan. Die luchtvering is een primeur in dit segment en maakt van deze break een juweel om mee te rijden. De bestuurder kan daarbij kiezen uit vijf profielen: Comfort, Eco, Sport, Sport+ en Individual. Deze luchtveren slagen er niet alleen in om wegoneffenheden praktisch volledig te absorberen, maar tegelijk maakt deze ophanging de C Break ook duivels efficiënt in alle omstandigheden. Het tandheugelstuur dat elektromechanisch bekrachtigd wordt afhankelijk van de snelheid en de stuurhoek, leek ons iets kunstmatiger, maar wel nauwkeurig en consistent. Tijdens deze eerste kennismaking waren we vooral gecharmeerd door de C 250 met zijn lichte tweeliter-(turbo)benzine in de neus, wat de voortrein een stuk vinniger maakt in vergelijking met de C 250 BlueTec (die ook hier behoorlijk lawaaierig is). Hoe dan ook worden beide motoren zeer goed geholpen door Mercedes' eigen zeventrapsautomaat, die in deze modellen standaard wordt gemonteerd.

Met de nieuwe C Break hijst Mercedes zich weer op het hoogste schavotje wat betreft binnenruimte en moduleerbaarheid. Hij beent ook de pioniers bij op het vlak van de connectiviteit, terwijl hij de nieuwe norm bepaalt op het vlak van comfort en efficiënt rijgedrag. Met alle beschikbare hulprijsystemen wordt deze C Break meteen ook de referentie op het vlak van actieve veiligheid. Met minder namen ze in Stuttgart geen genoegen...

U kunt de Eerste Test van de Mercedes C-Klasse Break nalezen in AutoGids 907 van 6/8/2014.

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker