Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Mercedes-AMG E53 Break 4Matic+ - geen lightproduct?

Geschreven door Klaas Janssens op

De facelift die de Mercedes E-Klasse in 2020 onderging, friste ook de E53 AMG op. Hoe relevant is de sportieve break met mildhybride zes-in-lijn nog?

Prijs
NB

Concept

De stoere AMG-addenda voegen wat spierkracht toe, toch herken je de in 2020 vernieuwde Mercedes E-Klasse het snelst aan zijn wat zachter ogende koetswerk met mooier geïntegreerde bumpers en beter in het algemene ontwerp passende lichtblokken. Dat je met een E53 en niet met een E63 te maken hebt, zie je vooral aan de vormgeving van de twee dubbele uitlaatpijpen. De topversie heeft trapeziumvormige exemplaren, niet de ronde einddempers zoals die onder onze testwagen hangen. Sportief en elegant. 

De facelift van de Mercedes E-Klasse introduceert nieuwe kleurencombinaties en als hoogwaardiger omschreven afwerkingsmaterialen, maar het opvallendst is het nieuwe stuurwiel met zogeheten "Touch Control"-knoppen. Ze veranderen van bedieningsprincipe en gaan van optisch naar capacitief, met aanraakvlakken die minder gevoelig zijn voor vingerafdrukken. Het sportstuur van de Mercedes-AMG E53 komt met de digitale draaitoetsen waarmee je de kalibratie van de rijmodus, de transmissie en de uitlaat kan verstellen. Niet meer dan het topje van de ijsberg, want de MBUX-multimediamodule worstelt met een overdaad aan instelmogelijkheden. Meer is niet altijd beter.

De semi-autonome rijfuncties die Mercedes bundelt onder Intelligent Drive, werden met de facelift verfijnd en verder uitgebreid. De E-Klasse wordt standaard geleverd met de actieve remassistent, een systeem dat voortaan ook in staat is om te remmen voor stilstaande voertuigen en overstekende voetgangers. Als onderdeel van het rijassistentiepakket is dit nu ook mogelijk bij het afslaan van tegemoetkomende auto's. Er is ook de actieve snelheidslimietassistent, die gebruikmaakt van kaartgegevens en informatie van de verkeersbordenassistent om te reageren op wijzigingen in de snelheidslimiet. Een op de route gebaseerde snelheidsaanpassing voor bochten, rotondes, tolstations, T-kruisingen en voor het afslaan op autosnelwegen/doorgaande wegen behoort ook tot het functiepakket. Wanneer de bestuurder de actieve afstandsassistent Distronic met route-gebaseerde snelheidsaanpassing inschakelt, kan de E-Klasse nu zelfs reageren op gegevens van LiveTraffic Information. Slim wordt nog slimmer.

2021 facelift Mercedes-AMG E53 Break

Weggedrag

De zes-in-lijn die het motorcompartiment van de Mercedes-AMG E53 vult, combineert een cilinderinhoud van 3 liter met een vermogen van 435 pk en een maximum koppel van 520 Nm - beschikbaar van amper 1.800 tot 5.800 toeren per minuut. Tussen de motor en de automatische negentrapsautomaat zit een starter-alternator op 48 volt die tot 250 Nm toesteekt bij het accelereren. Het aandrijfgeheel krijgt wat hulp van een elektrische compressor, die het turbogat uitvlakt en zo de motorrespons bij lagere toentellen optimaliseert. 

De bak verandert snel van verzet en reageert kwiek op het gaspedaal, zodat de aandrijflijn altijd en overal bij de les lijkt te zijn. Hoewel de sprint van 0 naar 100 km/u slechts 4,5 seconden hoeft te duren, voel je dat de Mercedes-AMG E53 meer dan 2 ton op de weegschaal zet. De zes-in-lijn moet werken om de sportieve break te doen swingen, inspanningen die hand in hand gaan met een onderkoelde, maar intrigerende soundtrack. Het brandstofverbruik hangt sterk af van de manier waarop je de mildhybride aandrijflijn gebruikt, maar een zuinigheidskampioen is de zes-in-lijn niet. Tijdens onze testweek geraakten we enkel met wat moeite onder de 10 liter.

Het weggedrag blijft comfortabel, zoals dat een E-Klasse past. Zelfs met de laagprofieles op slechte wegen, met dank aan de adaptieve demping en de luchtvering die standaard zijn op de E53. Zodra je het tempo verhoogt, geniet je van de uitstekend gewogen stuurinrichting die verrassend veel feedback serveert zonder nodeloos nerveus te worden. Dankzij de vierwielaandrijving 4Matic+ kan je ook erg vroeg weer op het gas, wat naast tractie ook in de nodige beweeglijkheid resulteert. De variabele koppelverdeling van de 4Matic-aandrijving en de subtiele ingrepen van de rijhulpmiddelen zorgen voor veel vertrouwen, waardoor het grote koetswerk wat lijkt de krimpen.

2021 facelift Mercedes-AMG E53 Break

Verdict

Bij zijn debuut in 2018 was de Mercedes-AMG E53 een vooruitstrevende sportieveling, want gezegend met een gloednieuwe zes-in-lijn met mildhybride elektro-ondersteuning op 48 volt. Ook de chassistechnologie was het neusje van de zalm, met meer instelmogelijkheden dat de gemiddelde smartphone. Deze Mercedes vond het ideale snijpunt tussen prestaties en verbruik, tussen sport en comfort. En hoewel de autowereld sindsdien gigantische stappen gezet heeft, blijft deze sportbreak bekoren als kilometervreter met een spurtje in de benen.

De E53 is wel degelijk een AMG Light, maar daarom geen dieetproduct. We zouden deze Mercedes E-Klasse eerder omschrijven als het verantwoordelijke, enigszins gereserveerde neefje van de wilde, woeste en wat waanzinnige E63. Maar die heeft wel een V8 in de plaats van een zes-in-lijn. Als je dan toch geld aan het uitgeven bent, wil je dan niet meteen de real deal? Zeker in het licht van razendsnelle elektrificiatie, die dat soort motoren zonder pardon naar de slachtbank leidt... 

 

  • Verfijnde sportiviteit
  • Verbeterd stuurgevoel
  • Slimme rijhulpsystemen
  • Wel hybride, niet zuinig
  • Zwaargewicht
  • Overdaad aan instelmogelijkheden
Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker