Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Overschakelen naar een groenere auto? Ontdek welk model het beste bij u past >>

Overschakelen naar een groenere auto? Ontdek welk model het beste bij u past >>

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Mercedes GLA 200 - geslaagde instapper

De instapversie in het nieuwe Mercedes GLA-gamma is de 163 pk sterke 200 op benzine, met in het vooronder de 1,3 liter kleine viercilinder die samen met Renault werd ontwikkeld.

37.994 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Concept

Terwijl de eerste Mercedes GLA eerder een soort verhoogde A-Klasse was, is zijn opvolger veel meer SUV geworden. Dat zie je aan de buitenkant en dat voel je aan de binnenkant: achter het stuur van de nieuwkomer zit je bijna 10 centimeter hoger, meer rechtop ook. De nieuwe proporties komen eveneens de ruimte achterin ten goede. En met de optionele verschuifbare achterbank kun je ofwel nog wat meer beenruimte creëren ofwel wat meer bagage meenemen. Standaard heeft de koffer een inhoud van 435 liter onder het bagagescherm.

De hele bestuurdersomgeving is nog altijd die uit de rest van de A- en B-familie, met ontelbare mogelijkheden qua aankleding, inrichting en technologie... Voor een optimale beleving kun je trouwens niet anders dan je portefeuille nog eens open te trekken, want het piekfijn afgewerkte interieur van de GLA is niet compleet zonder dingen als de Widescreen Cockpit of de sfeerverlichting. Met als gevolg dat de rekening snel kan oplopen – onze testauto torste voor zowat 18.000 euro (!) aan opties mee.

Het motorpalet telt geen verrassingen en bestaat enkel uit bekende aandrijfgehelen. Nadat we eerder al de 200 d, de 150 pk sterke instapversie aan dieselzijde, uitgebreid testten, konden we ditmaal de basisbenzinemotor aan de tand voelen: de 200, aangedreven door de 1.330 cc kleine viercilinder die ook bij Renault het mooie weer maakt onder de naam TCe. In deze GLA 200 is hij 163 pk sterk.

Een niet-onbelangrijke kanttekening daarbij: de benzineversie kost wel maar enkele honderden euro’s minder dan een voorwielaangedreven 200 d, terwijl de diesel bovendien kan rekenen op een modernere versie van de gerobotiseerde versnellingsbak, met acht verhoudingen (deze GLA 200 doet het nog met de oude 7G-DCT). Puur financieel bekeken maakt dat de keuze voor de benzine hier iets minder evident dan wanneer de prijskloof tussen benzine en diesel ettelijke duizenden euro’s bedraagt.

Mercedes GLA 200

Rijgedrag

Met zijn anderhalve ton – reken daar nog maar flink wat kilootjes bij wanneer je je hebt laten gaan in de optielijst – is de Mercedes GLA 200 allesbehalve een pluimgewicht. Gelukkig is deze moderne benzinemotor geen doetje, en kan hij een koppel voorleggen van 250 Nm vanaf 1.600 o/m. In de meeste omstandigheden volstaat dat om zonder al te veel moeite met het verkeer mee te kunnen, zelfs in het rijprogamma Comfort.

Dat deze GLA ook in staat is om in 8,6 seconden naar 100 te spurten, word je daarentegen pas gewaar in de Sport-modus, waarin de vierpitter sneller aan het gas hangt en de gerobotiseerde zevenbak beter bij de les is. In die modus toont het aandrijfgeheel een prettig dynamisch kantje, zonder daarin te overdrijven. In onze droge testomstandigheden wist het koppel de trekkracht van de voortrein nooit in verlegenheid te brengen.

Het verbruik bleek een meevaller. Op een uitgebreid testparcous dat voor twee derden uit snelweg bestond (en waarbij we ons netjes aan de snelheidslimieten hielden, zodat de cilinderuitschakeling geregeld haar werk kon doen) liet de GLA 200 een gemiddelde dorst optekenen van 6,5 l/100 km. Dat is exact evenveel als wat Mercedes als minimumwaarde opgeeft voor de WLTP-cyclus, en zeker keurig te noemen voor een verhoogde auto van dik anderhalve ton...

Dat gewicht blijft trouwens voelbaar in sneller genomen bochten: levendig zouden we deze GLA niet noemen, laat staan speels. Wel rijdt hij altijd gezond, veilig en onverstoorbaar, met een degelijke controle van koetswerkbewegingen. In die mate dat hij er zelfs een stukje comfort voor opoffert: bij lage snelheden zijn oneffenheden goed voelbaar. Tot zover het ‘verlaagde comfortonderstel’ (sic) van onze AMG Line-uitvoering...

Test / Mercedes GLA / AutoGids

Ons verdict

De Mercedes GLA 200 op benzine een instapversie noemen, is hem oneer aandoen. Deze kleine motor heeft voldoende te bieden om deze compacte SUV naar behoren aan te drijven en houdt zijn dorst onder controle. Puur op zichzelf beschouwd is deze GLA 200 dus dik geslaagd. Anderzijds geeft het geringe prijsverschil met de 200 d, die nóg spaarzamer is en bovendien 50 Nm extra koppel in de schaal kan gooien, toch te denken.

  • Aangename motor, degelijke prestaties
  • Binnenruimte en moduleerbaarheid
  • Sfeer en aankleding dashboard
  • Vrij harde ophanging
  • Hoog gewicht
  • Hoge prijs, dure opties
Eindredacteur AutoGids