Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Wat vond (De) AutoGids in 1994 van de MG RV8?

Duik in deze periode van lockdown samen met ons in de archieven van (De) AutoGids! Vandaag blikken we terug op de MG RV8 van 1994.

Aan het begin van de herfst van 1994 kon De AutoGids (toen nog met lidwoord…) voor een korte test beslag leggen op een nieuw model van MG, een op dat moment veelbelovend symbool voor de wedergeboorte van de Engelse roadster uit de jaren 60 en 70. In die tijd bracht dat kleine merk nog emoties teweeg bij de liefhebbers. Wisten zij veel dat 26 jaar na datum MG dankzij Chinees kapitaal nog maar eens een comeback zou maken, met… een elektrische SUV. In die tijd had niemand die evolutie kunnen voorzien, getuige trouwens de inleiding door onze toenmalige collega van onze Parijse redactie Jean-Jacques:

“Rover kondigde elegant de wedergeboorte van het merk MG aan op het Salon van Birmingham 1992. Met name door de MG RV8 te presenteren, ontwikkeld op basis van een MG B, die dertig jaar vroeger het daglicht zag. Een uitzonderlijke verbinding tussen cultuurpatrimonium en de toekomst door een van de meest beroemde sportwagenbouwers uit Engeland.”

Achteraf gezien stellen we echter toch een zeker anticipatievermogen vast bij de auteur, die zijn test als volgt aanvatte: “Beeldt u zich in dat Renault besluit Alpine opnieuw in leven te roepen door de productie van de A110, wereldkampioen rally in 1973, opnieuw op gang te brengen. Men moet wel gek zijn om zoiets te durven.” Vandaag weten we wel beter. Maar terwijl Renault het Alpine-logo heeft doen terugkeren met actuele en erg eigentijdse ingrediënten, baseerde MG zich destijds voornamelijk op elementen uit het verleden. “Dat is nochtans wat de mensen bij Rover verzonnen toen ze besloten, en blijkbaar met succes deze keer, het merk MG weer leven in te blazen: een beperkte reeks van een modernere versie van de roadster MG B GT V8, die uit productie ging in 1978, op de markt brengen.”

  • Korte test: MG RV8 // De AutoGids nr. 390 (15 september 1994)
  • Tekst: Jean-Jacques Cornaert // Bewerking: Xavier Daffe & Kevin Kersemans

Niet helemaal origineel…

“Voor Rover ging het niet om het lanceren van een replica, maar ze wilden een specifiek model creëren, dat de link tussen verleden en toekomst zou kunnen leggen. Op basis van het originele koetswerk, met de hand geassembleerd in de ateliers van British Motor Heritage, probeerden de technici van Rover Special Products zoveel mogelijk originele Rover-onderdelen te gebruiken, ofwel omdat de MG-stukken al lang niet meer bestonden, ofwel omdat ze al geen voldoening gaven in de jaren 70. (…) De stijl werd aangepast aan de smaak van vandaag en aan de vereisten van het moderne verkeer maar zonder de originele look van de MG B prijs te geven.”

“De laatste evolutie van de V8 heeft zonder problemen, althans zo lijkt het, een plaats gevonden onder de gewelfde motorkap. Hij levert hier 190 pk en is gekoppeld aan een Rover-vijfversnellingsbak die al de kracht overbrengt naar een starre achteras, bevestigd aan het koetswerk via bladveren. Duidelijk een invloed van de zestiger jaren. Dat wil niet zeggen dat de ophanging niet grondig onder handen werd genomen ten opzichte van die uit de MGB GT V8. Achteraan werd de geleiding van de as versterkt en de hefboom-schokdempers werden vervangen door modernere telescopische Koni’s. Hetzelfde programma vooraan met een driehoek bovenaan. De verbeterde wielgeleiding was uiteraard niet overbodig gezien de evolutie van de banden. De MG B GT V8 was nog geschoeid met bescheiden 175 HR14-banden, terwijl de RV8 kan uitpakken met moderne Michelins MXV3A van 205/65 VR 15. De remmen zijn anders, maar verschillen niet fundamenteel. De schijven vooraan zijn nu geventileerd, terwijl ze dat niet waren in de jaren zeventig, maar achteraan vinden we nog steeds trommels, wat eerder zeldzaam is voor een sportwagen, terwijl er van ABS natuurlijk geen sprake is in de technische beschrijving.”

… maar toch uit de tijd

Ook het interieur evolueerde en leder en hout hebben de stoffen bekleding en het bakeliet van het stuur en de boordplank vervangen. (…) Met het stuur naar links gericht en de pedalen naar rechts, was de rijhouding al wat vreemd. Maar bovendien stond in onze testwagen het stuur aan de rechterkant en viel de versnellingspook in de linkerhand. Zo heeft men toch even de indruk opnieuw te moeten leren rijden. Naast het feit dat onze testwagen reeds 25.000 miles achter de wielen had en dat we er vrij voorzichtig mee moesten zijn, zorgde dat fenomeen ervoor dat we ons deze keer niet gewijd hebben aan een chronosessie. Want het resultaat zou toch niet in de buurt gekomen zijn van het werkelijke potentieel van de MG RV8.”

“In elk geval volstaan de 3,9 liter van deze Rover-krachtbron om deze wagen het sportieve karakter te geven dat men verwacht van een Engelse wagen van dit slag. De auto weegt slechts 1.100 kg voor een koppelwaarde die zelfs volstaat om de 1.800 kg van een Range Rover vlot voort te bewegen: 318 Nm bij 3200 o/m, genoeg om in het even welke versnelling voor stevige acceleraties te zorgen. Bovendien worden de 190 pk reeds bij een vrij laag toerental van 4750 o/m bereikt. Als men tenvolle de perfect gespreide bak benut dan levert dat bijzonder interessante tijden op en blijft er heel wat rubber achter op het wegdek. (…)”

“De MG RV8 is nogal gevoelig voor horizontale variaties en heeft de vervelende neiging bij elke voeg, na elke geul en na elke bult het rechte pad te verlaten. Hevig remmen betekent ook stuurcorrecties uitvoeren en het mag dan ook duidelijk zijn dat inzake pure efficiëntie deze wagen wel enkele steekjes laat vallen. Dat neemt niet weg dat het geboden rijplezier een van zijn grootste troeven is. (…) In een tijd waarin een auto totaal geen sensaties meer levert bij hoge snelheden, is er niet veel meer nodig om een gepassioneerde bestuurder gelukkig te maken. Een goed klinkende motor, stevige acceleraties, het gevoel onmiddellijk betrokken te zijn bij wat er gaande is onder de wielen en af en toe wat oververhitte remmen volstaan daartoe. Dat volstaat om een gespannen persoon die baalt omwille van zijn noodgedwongen dieselverplaatsingen tijdens de week op de autowegen en in de steden om te toveren tot een tevreden wandelaar op zondag.”

Cijfers

  • Motor: 8-cilinder-in-V (90°)
  • Cilinderinhoud: 3946 cc
  • Vermogen: 190 pk bij 4750 o/m
  • Koppel: 318 Nm bij 3200 o/m
  • Versnellingsbak: 5 verhoudingen
  • Overbrenging: op de achterwielen
  • Topsnelheid: 217 km/u
  • 0-100 km/u: ±6 seconden
  • Basisprijs: ± 25.500 Belgische frank (huidige waarde: ± € 30.000-35.000)

Conclusie?

“Soms moet men wantrouwig staan ten opzichte van remakes. Maar niet in dit geval. Want buiten de vijf in België verkochte exemplaren, werd de MG RV8 nooit verkocht op het continent. En bovendien ging het om een beperkte reeks die reeds is uitgeput. Dat neemt niet weg dat deze aantrekkelijke auto al onze aandacht verdient. Net als het offensief van Rover, dat bewijst nog het volste vertrouwen te hebben in de MG-badge en het sportieve imago dat eraan vasthangt.”

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten