Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Subaru XV 2.0 e-Boxer?

Geschreven door Xavier Daffe op

Subaru: afgezien van een paar diehard WRC-fans uit de vorige eeuw kent niemand dit merk nog. Of bijna niemand. Toch timmert het merk al sinds 1953 aan de weg, terwijl het de spot drijft met alle modetrends én de basiswetten van het design. Maar misschien is dat nu net zijn charme? Dat is wat onze collega Xavier wilde weten...

36.695 €
  • Score redactie /20

Wat zou Subaru vandaag zijn zonder de herinneringen die de Impreza en zijn talloze afleidingen, zoals de STi, WRX en WRC, hebben nagelaten? Echte moordbolides die het WK Rally domineerden in een ver verleden, nog vóór de periode van Citroën en Sébastien Loeb, maar die sterk aanwezig blijven in het hart van de fans. Herinneringen gehuld in het mythische blauw en geel van de toenmalige sponsor, 555. Herinneringen ook aan de onvergetelijke Colin McRae…

Als Colins geest nog aanwezig is, zit hij in ieder geval goed verborgen, want het huidige gamma is veel braver geworden dan in die lang vervlogen tijden, waarin drukvoeding en autosport centraal stonden. Een kleine elektromotor heeft de grote turbo vervangen om de flat four te boosten en het gamma telt alleen nog cross-overs, met uitzondering van de mooie coupé BRZ en de Impreza, die verworden is tot een brave en onopvallende gezinswagen.

Leuk

Subaru XV 2.0 e-Boxer 2021

De XV is dus het instapmodel in het cross-overgamma van Subaru. Zoals wel vaker bij het Japanse merk lijkt het alsof de designafdeling voor dit model werd overgeslagen. Of misschien had de verantwoordelijke designer op dat moment net andere dingen te doen, zodat het werk werd doorgeschoven naar een stagiair. Wat er ook van zij, dit is geen design van het niveau van Paul Bracq, maar deze XV heeft wel de technologische verdienste te beschikken over een echte permanente vierwielaandrijving. Een echte, die dus niet doet alsof door de tweede as alleen te koppelen als dat nodig is. Hier geen blabla: elk wiel speelt permanent zijn rol in de uitstekende tractie die van deze XV een echte, geruststellende allweathermachine maakt.

Dat de trekkracht nooit in het gedrang komt, is waarschijnlijk ook te danken (of te wijten) aan het gebrek aan koppel van de atmosferische 2.0-viercilinder-boxer in combinatie met de CVT-versnellingsbak, die elke brutale gasstoot de kop indrukt door de motor te laten gieren zonder enige echte actie over te brengen op de wielen. Om maar te zeggen dat deze XV niet de minste dynamische neiging heeft. Maar als je hem aanpakt zoals hij dat graag heeft, dus rustig, dan is hij echt wel comfortabel. Je moet gewoon heel voorzichtig omspringen met het gaspedaal. Zoals een vriend zei: "Een CVT is voor mensen die niet graag rijden.” En daarmee is alles (goed) gezegd.

Op den duur ga je de XV in het dagelijkse leven toch appreciëren. In- en uitstappen gaat vlot, de bagageruimte (waarvan het maximumvolume in het geval van deze microhybride e-Boxer-versie is teruggebracht van 1.310 tot 1.193 liter) is vlak en dus gemakkelijk te beladen, het interieur lijkt ruim en goed ontworpen, en de rijhouding is correct. De XV biedt comfortabel plaats aan vier personen, dankzij een wielbasis van 2,66 meter die achterin voor veel knieruimte en een royale hoofdruimte zorgt. En ondanks een bodemvrijheid van 22 cm, wat een voordeel kan zijn op onze slechte wegen, en dus grote veerwegen, is zijn rolneiging beperkt, pakt hij uit met een feilloze rechtuitstabiliteit en vertoont hij een nauwkeurig bochtgedrag dankzij een goede besturing: precies, direct en niet gierig met feedback.

Jammer

Subaru XV 2.0 e-Boxer 2021

Het is wel jammer dat een kleine elektromotor de rol heeft overgenomen van de grote turbo's van weleer, die je hoorde blazen en fluiten als uiting van hun inspanning en die de legendarisch geworden viercilinder-boxermotoren naar een hoger niveau tilden. Maar ergens onderweg is het misgegaan… In deze XV ontwikkelt de 2 liter grote boxermotor 150 pk en kan hij rekenen op een tijdelijke elektrische boost van... 17 pk! Wow...

Hoewel hij zuinig is op het vlak van sensaties en koppel, kan deze motor ook gulzig zijn als je niet oppast. Een zeer rustige rit op de snelweg, met respect voor de wettelijke snelheidslimieten, met constante snelheden en met een ei onder het gaspedaal, resulteerde in een gemiddeld verbruik van 8 tot 8,5 l/100 km. Een diesel met een gelijkwaardig vermogen heeft in dezelfde omstandigheden de helft minder brandstof nodig! Waar is de vooruitgang dan? En dan moet u weten dat u bij Subaru niet eens meer terechtkunt voor een dieselversie. Erger nog: in de stad of op kleine wegen loopt het gemiddelde al snel op tot 9 à 9,5 l/100 km, of zelfs meer. Met andere woorden: zo zal de 48 liter brandstof in de tank snel op zijn.

Het is dan ook moeilijk te begrijpen wat de relevantie is van deze combinatie van een atmosferische flat four en een continu variabele transmissie. Temeer omdat hij met een optrektijd van 10,7 seconden van 0 tot 100 km/u bovendien niet eens aanspraak kan maken op enig dynamisme. En dat is waarschijnlijk wel de grootste handicap van deze XV. Want afgezien van zijn onaantrekkelijke look is hij in vele andere opzichten best wél aantrekkelijk te noemen...

Dus

Een gemakkelijk leven is deze Subaru XV 2.0 e-Boxer niet beschoren. Ten eerste omdat hij niet echt de aandacht weet te trekken. Ten tweede kan zijn combinatie van een atmosferische tweeliter en een CVT geen aanspraak maken op enige vorm van dynamisme. Maar gelukkig kan hij wel nog uitpakken met enkele objectieve kwaliteiten.

Te beginnen bij een behoorlijk rijcomfort, een goede rijhouding, een royaal en goed ontworpen interieur en bovenal een prijs-uitrustingverhouding die uw aandacht verdient. De instapversie van 34.829 euro is sowieso al goed uitgerust. Voor 36.895 euro voegt de Premium-versie alleen een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, een open dak en een leren bekleding toe.

Maar alstublieft, beste heren van het (top)management, haal de ingenieurs van Subaru Tecnica International terug. U weet wel, die van de beroemde STi-badge. En als u dan toch bezig bent, huur dan misschien meteen ook een echte designer in...

In dit artikel : Subaru, Subaru XV

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker