Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / BMW DriveNow stelt teleur in België

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-08-2018

DriveNow, de deelwagendienst van BMW, breekt maar moeilijk door in België. De lokale afdeling blijft de verliezen opstapelen. Het bedrijf wijst de bedrijfswagen en het mobiliteitsbudget als oorzaak aan.

De deelwagendienst DriveNow evolueert in België niet zoals BMW het zou willen. De free floating-dienst (waarbij je de auto niet moet afzetten op een vaste stelplaats om de huurperiode te stoppen) blijft verlieslatend. Het is normaal dat een nieuw bedrijf niet onmiddellijk winst maakt, maar de cijfers liggen onder de verwachtingen. Zo verloor DriveNow in 2017 liefst 3,25 miljoen euro in ons land, nadat het in 2016 al 2,24 miljoen had verbrand, zo meldt de Franstalige krant L’Echo. Christian Lambert, CEO van DriveNowBelgium, vertelde aan het economiedagblad: “Het verlies ligt 900.000 euro hoger dan verwacht. BMW had gehoopt dat we break-even zouden draaien in 2018, maar dat zal waarschijnlijk pas in 2020 of zelfs 2021 lukken. En toch is de uitbatingskost lager in Brussel dan in andere steden”.

Belgische problemen

DriveNow België wijst met beschuldigende vinger naar het bedrijfswagensysteem in ons land. Dat stimuleert mensen niet om alternatieve oplossingen te zoeken. Bovendien is het deelwagenbedrijf ook niet te spreken over het mobiliteitsbudget, dat enkel mag worden gebruikt voor professionele verplaatsingen. Als ook privéritten erdoor zouden mogen worden gedekt, dan zou dat helpen om deelwagendiensten te helpen groeien en bovendien zouden meer mensen in het weekend de trein kiezen. En dan is er nog een typisch Belgisch probleem: DriveNow is nog niet beschikbaar in het hele Brusselse Gewest en in geen enkele randgemeente. Dat beperkt de aantrekkingskracht van de dienst, die werkt via een smartphone-app. Tot slot lijkt de doorsnee Belg ook nog niet veel te voelen voor de lokroep van de deelwagen. Het huidige klantenbestand is opgebouwd uit mensen met een hoog inkomen maar zonder bedrijfswagen.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten