Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Update / Mini Recharged maakt Classic Mini elektrisch

Geschreven door Frédéric Kevers op 25-01-2022

Mini geeft klassieke Mini's een tweede leven door er een elektrisch aandrijfgeheel in te lepelen. Zo behouden ze hun klassieke look, maar stoten ze geen CO2 meer uit tijdens het rijden.

De Mini werd oorspronkelijk bedacht door Alec Issigonis als reactie op de oliecrisis. Het concept: een zo compact mogelijke die zuinig omspringt met brandstof maar in staat is om vier inzittenden en hun bagage te vervoeren. Een filosofie waarmee de Mini Classic zich perfect leent voor een elektrische motor. In 2018 bood het merk op het salon van New York een uniek exemplaar aan. Aangemoedigd door de populariteit van dat unieke stuk heeft de Britse constructeur besloten een elektrificatiekit te ontwikkelen voor Mini Classics en die op de markt te brengen om dit symbool van ‘fun’ mobiliteit van de 20e eeuw een ‘duurzamer’ tweede leven te geven.

>> Lees ook – London Electric Cars bouwt je klassieke Mini om tot EV

Mini Recharged - Electried Mini Classic

Omkeerbare elektrificatie

De transformatie bestaat uit het vervangen van de oorspronkelijke benzinemotor door een elektromotor die tot 90 kW (122 pk) kan ontwikkelen. Deze krachtbron wordt gevoed door een batterij waarvan de capaciteit niet wordt bekendgemaakt, maar die kan worden opgeladen met een vermogen van (slechts) 6,6 kW en een actieradius van 160 km biedt. Qua prestaties blijft de kleine Brit voldoende dynamisch, met een tijd van ongeveer 9 seconden om van 0 naar 100 km/u te sprinten.

Deze transformatie is ontworpen om volledig omkeerbaar te zijn. Dat betekent dat de originele mechaniek wordt gemerkt en bewaard, zodat die later, indien nodig, weer in de auto kan worden gemonteerd. In het interieur krijgt elke Mini Classic die door het Mini Recharged-programma is geëlektrificeerd, het karakteristieke centrale instrumentenpaneel, bekend uit de begindagen van de klassieker, dat nu de rijtemperatuur, de gekozen versnelling, de actieradius en de snelheid weergeeft.

>> Lees ook – Mini: alles zal veranderen vanaf 2023

City queen

Met deze omschakeling naar elektrische aandrijving kan de Mini Classic opnieuw rijden in stadscentra, zijn favoriete speelterrein, en andere lage-emissiezones, aangezien hij geen CO2 meer uitstoot. De bestuurder hoeft geen belasting of boete te betalen om daar te rijden en hoeft het voertuig zelfs niet opnieuw in te schrijven, aangezien het zijn oorspronkelijke registratie behoudt.

Overigens zal de geëlektrificeerde Mini in de stad steeds vaker zijn moderne tegenhanger tegenkomen, want 20% van de nieuwe moderne Mini's zijn nu elektrische Cooper SE's.En dat aandeel zal nog toenemen, aangezien Mini tegen 2030 uitsluitend elektrisch zal worden.De EV-transformatie van de Mini Classic is echter alleen in het Verenigd Koninkrijk beschikbaar. Je hoeft je dus niet naar de Mini-dealer te haasten om een ombouw te bestellen voor je oude Mini.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten