Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Dieselgate: 25 miljoen euro boete voor Mitsubishi

Geschreven door Frédéric Kevers op 12-07-2021

Mitsubishi heeft in Duitsland een boete van 25 miljoen euro gekregen in het kader van Dieselgate. Het probleem... een PSA-motor!?

Mitsubishi is door de rechtbank in Frankfurt beboet in het kader van Dieselgate. De Japanse constructeur kreeg een boete van 25 miljoen euro en betaalde die, waarbij het bedrijf de feiten niet betwistte en beweerde dat het nooit had geprobeerd te frauderen. De motor dat het probleem vormde binnen dit onderzoek is de 1.6 turbodiesel die in sommige modellen van de Renault-Nissan-Alliantie zit en die van oorsprong van... PSA komt.

Niet willen sjoemelen

Het onderzoek bevestigde dat Mitsubishi niet opzettelijk had getracht te frauderen, maar dat Mitsubishi in plaats daarvan blijk had gegeven van een gebrek aan "toezicht dat resulteerde in het op de markt brengen van voertuigen die niet aan de regels voldeden". Het onderzoek richtte zich op de opgegeven uitstootniveaus van dieselmotoren die door Mitsubishi in de handel werden gebracht, een 1.6 en een 2.2 turbodiesel die zijn gehomologeerd volgens de Euro 5b- en de Euro 6b-normen.

In een verklaring zegt Mitsubishi: "Geen van de door Mitsubishi Motors geproduceerde motoren is uitgerust met 'sjoemelsoftware'. Het probleem is dat sommige van de betrokken motoren werden geleverd door PSA, dat heeft toegegeven tussen 2015 en 2018 1.6 turbodiesel Euro 6-motoren te hebben geleverd.

Wiens schuld is het?

Als Mitsubishi enerzijds niet schuldig is bevonden aan een opzettelijke poging tot fraude, maar de motoren toch niet aan de voorschriften bleken te voldoen wat betreft de uitstoot van stikstofoxiden (NOx), lijkt het logisch dat de fabrikant van de in opspraak gebrachte motoren verantwoordelijk is voor deze inbreuk, in dit geval PSA voor de 1.6 turbodiesel. Het onderzoek heeft (nog) niet uitgewezen of er bij de Franse groep sprake was van de wil om te frauderen. Is dat wel het geval, dan zou het bedrijf strafrechtelijk kunnen worden vervolgd in Duitsland, zoals in Frankrijk reeds het geval is.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten