Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / China: automarkt blijft in herstel

Geschreven door Olivier Duquesne op 28-08-2020

Na de coronacrisis blijft de Chinese automarkt zich in een steeds sneller tempo herstellen met een derde stijgende maand op rij. Het zijn vooral de Japanse merken en Volkswagen die goede cijfers voorleggen.

Sinds januari, toen het coronavirus al volop actief was in China, is de Chinese automarkt met 19% gedaald vergeleken met 2019, met 9.335.512 ingeschreven nieuwe auto's in de eerste 7 maanden van dit jaar. Sinds de opheffing van de lockdown in april in China, is de markt echter aan het herstellen. De groei neemt maand na maand toe, met juli 2020 al de derde positieve maand op rij met een stijging van 6,8% ten opzichte van 2019. Het is het grootste positieve verschil sinds de start van het herstel. De Chinezen lijken echter de voorkeur te hebben voor de buitenlandse merken. Zo was het best verkochte model de Nissan Sylphy, een compacte berline die Sentra heet op andere markten. Die staat voor de Volkswagen Lavida (nog een compacte berline, exclusief voor de Chinese markt) en de Toyota Corolla. Het eerste volledig Chinese model is de monovolume Wuling Hongguang. Die wordt gevolgd door de Honda Civic.

VW op kop

Op merkniveau behoudt Volkswagen zijn koppositie, al verliest het wel 1,8% van zijn marktaandeel. Na VW zit er een hele trein van Japanse merken: Toyota (+29% marktaandeel), Honda (+20%) en Nissan (+17%). Op de 5e plaats redt Geely de nationale eer. De Chinezen geven de voorkeur aan individueel transport sinds de gezondheidscrisis, door het openbaar vervoer achter te laten ten faveure van de auto en de fiets. En hoewel een rechtstreekse vergelijking niet altijd klopt, zou de stijgende verkoopcurve in China de Europese merken moeten geruststellen, waar de versoepeling enkele weken later van start ging, ondanks de zomerse toename van de besmettingen.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten