Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Nissan gaat batterijen en elektrische cross-over bouwen in VK

Geschreven door Frédéric Kevers op 01-07-2021

Nissan gaat een nieuwe elektrische cross-over produceren in zijn Britse Sunderland-fabriek, naast een soort 'gigafactory' om de toelevering van batterijen veilig te stellen, ondanks de Brexit.

De toekomst van de Nissan-fabriek in Sunderland (Engeland) was onzeker na de Brexit, een totale sluiting leek een waarschijnlijk scenario. Die richting gaat het echter niet uit, aangezien Nissan 1 miljard pond (1,17 miljard euro) gaat investeren in de vestiging voor de productie van een elektrische cross-over en van batterijen, in samenwerking met Envision-AESC. Deze nieuwe strategie wordt Nissan EV36Zero genoemd.

Kleine elektrische crossover

Nissan houdt niet alleen zijn fabriek in Sunderland open, maar de Japanse constructeur wil er een pijler van zijn elektrische strategie in Europa van maken. De Japanse fabrikant gaat een elektrische cross-over produceren op basis van het CMF-EV platform, dat het deelt met de Nissan Ariya en Renault MéganE, voor een jaarlijkse capaciteit van 100.000 exemplaren. Het wordt een compact model, vergelijkbaar met de Juke. De vestiging in Sunderland produceert al de Nissan Juke en Qashqai en de komst van deze elektrische cross-over zou meer dan 900 jobs opleveren dankzij een investering van 423 miljoen pond (493 miljoen euro).

25 GWh in 2030

Naast de productie van wagens zal op de Britse site een 'gigafactory' worden gebouwd voor de levering van accu's. De jaarlijkse capaciteit zal aanvankelijk 9 GWh bedragen, en geleidelijk toenemen tot 25 GWh in 2030. De fabriek wordt gebouwd in partnerschap met het Chinese bedrijf Envision-AESC voor een gezamenlijke investering om batterijcellen te produceren, waarbij Envision 450 miljoen pond (524 miljoen euro) uittrekt om de fabriek te bouwen.

Indien nodig zal Nissan de capaciteit kunnen opdrijven tot 35 GWh, wetende dat Sunderland reeds batterijen produceert voor de Leaf en de eNV200, terwijl Nissan de vestiging in Barcelona sluit die de bestelwagen produceert. De batterijen die in deze nieuwe gigafabriek worden geproduceerd, zullen gebruik maken van een 'Gen5'-batterijcel met een energiedensiteit die 30% hoger ligt dan bij de huidige generatie, voor een betere efficiëntie, een groter rijbereik en lagere kosten.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten