Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Nissan Qashqai gaat hybride als e-Power

Verwachte lancering : 01-07-2022

Geschreven door Klaas Janssens op 07-03-2022

De Nissan Qashqai is er nu ook als e-Power, een hybrideversie met een aparte aandrijflijn.

Het gamma van de Nissan Qashqai wordt aangevuld met een hybridevariant die e-Power genoemd wordt. Het geëlektrificeerde aandrijfgeheel combineert een turbobenzine van 1,5 liter met een generator, een omvormer én een elektromotor. De driepitter met variabele compressie wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken, stroom die opgeslagen wordt in de battterij of die gebruikt wordt om de elektromotor aan te drijven. De benzinemotor drijft de voorwielen dus nooit rechtstreeks aan, waardoor de Nissan Qashqai e-Power rijdt zoals een elektrische auto, inclusief one pedal driving (e-Pedal Step). Maar dan zonder stekker en de nood om de batterijen via een laadpaal op te laden.

De hybride aandrijflijn van de Nissan Qashqai e-Power beschikt over een systeemvermogen van 188 pk en gooit een maximumkoppel van 330 Nm in de strijd. Het gemiddelde normverbruik bedraagt 5,3 liter per 100 kilometer, het CO2-equivalent van 119 gram per kilometer. Al zouden die waarden nog een beetje bijgesteld kunnen worden tegen de zomer van 2022, wanneer de e-Power het gamma van de Nissan Qashqai daadwerkelijk vervoegt.

Variabele compressie?

De compressieverhouding in de verbrandingsmotor van de Nissan Qashqai e-Power varieert tussen 8:1 en 14:1. Dit wordt bereikt door een actuator die de lengte van de zuigerslag aanpast op basis van de belasting, ofwel de vraag naar vermogen. In rijsituaties waarbij weinig stroom wordt verbruikt, zoals een constante snelheid met een goede laadtoestand van de batterij, bevindt de compressieverhouding zich in het hogere bereik voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Bij veel vraag naar vermogen om de batterij op te laden of om de elektromotor rechtstreeks van stroom te voorzien, wordt een lagere compressieverhouding geactiveerd om het vermogen van de verbrandingsmotor te maximaliseren.

Tijdens het rijden blijft het toerental van de benzinemotor in verhouding tot de rijsnelheid van de Nissan Qashqai e-Power, omdat veel bestuurders het als onprettig ervaren als het motortoerental plotseling stijgt zonder evenredige toename van de rijsnelheid. Het Linear Tune-systeem van Nissans e-POWER-aandrijflijn voorkomt dit fenomeen. Deze functie verhoogt geleidelijk het toerental van de benzinemotor tijdens het accelereren, zodat de motorgeluiden in overeenstemming zijn met de rijprestaties die inzittenden op dat moment ervaren.

Bekijk ook onze video review van de Nissan Qashqai

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten