Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Top 7 – Het beste van 15 jaar Nissan GT-R

Geschreven door Frédéric Kevers op 15-03-2022

De Nissan GT-R R35 viert in 2022 zijn vijftiende verjaardag. De carrière van de Japanse supercar met zijn vele evoluties is echter nog niet ten einde. We kijken terug naar enkele van de meest interessante versies van ‘Godzilla’.

Het gebeurt dat uitzonderlijke sportwagens een extreem lange carrière kunnen hebben voor één en dezelfde generatie, maar dat is meestal het voorrecht van modellen uit de jaren 70, 80 en 90. De uitzondering op deze regel is de Nissan GT-R, type R35, die zijn carrière begon in 2007 en nog niet officieel met pensioen is, ook al wordt hij in Europa niet meer verkocht. Om zijn 15 jaar onophoudelijke evolutie te vieren, vind je hier onze Top 7 van de auto die de geschiedenis zal ingaan als de Godzilla van de supersportievelingen.

2001 – Nissan GT-R Proto

De Nissan GT-R R35 werd officieel gelanceerd in 2007, maar de grote lijnen werden voor het eerst onthuld in 2001 met de Nissan GT-R Proto. Die vertoonde zachtere en elegantere lijnen dan de toen nog in productie zijnde Skyline GT-R ‘R34’, terwijl hij al de proporties en de lichtsignatuur van diens opvolger bepaalde, zowel aan de voorkant, met die verticale koplampen die in de markante vleugels zijn verwerkt, als aan de achterkant met de vier ronde lampen die typerend zijn voor de lijn, en niet te vergeten de rechthoekige grille die van de motorkap naar de onderkant van de bumper loopt. Misschien wel de mooiste!

2007 – Nissan GT-R R35

Zes lange jaren na de conceptauto bracht Nissan de Nissan GT-R op de markt – zonder de naam Skyline – met de ambitie om de concurrentie aan te gaan met de referentie onder de GT’s, de Porsche 911 Turbo. Om dat te bereiken aapte het Japanse bedrijf de karakteristieken van die Duitser na met een 3,8 liter grote zescilinder met dubbele drukvoeding (tegenover 3,6 liter voor de Duitse flat six), vierwielaandrijving en een 2+2 configuratie, maar dan met de motor aan de ‘juiste’ kant, namelijk voorin. De Nissan onderscheidde zich door zijn technologische inhoud, zijn verfijnde transmissie en zijn zorgvuldige aerodynamica die deze manga op wielen een prestatie en een dynamiek geven die verbluffend is gezien het gewicht van het beest! Een vermogen van 485 pk en een uitstekende efficiëntie die in contrast staan met de look binnenin, met meerdere displays en graphics bedacht door de ontwerpers van het spel Gran Turismo. Het belangrijkste voordeel van de ‘Godzilla’ is zijn prijs, die veel lager ligt dan die van de erg dure 911 Turbo.

2009 – Nissan GT-R Spec V

De eerste speciale versie, de Spec V, verscheen twee jaar na de lancering van het ‘normale’ model. Deze iets krachtigere variant, met 5 pk extra, is 60 kg lichter, heeft een overboost en radicalere chassisinstellingen. Een evolutie van de soort... die wel bijna twee keer zo duur is, voor absoluut gezien nauwelijks betere prestaties, wat een groot deel van zijn aantrekkingskracht wegneemt.

2014 – Nissan GT-R Nismo

Terwijl de Nissan GT-R zich in kleine stapjes blijft ontwikkelen, werd in 2014 een grote stap voorwaarts gezet met de Nismo-variant, gebaseerd op de gerestylede versie uit 2013. In de handen van Nissan Motorsport – vandaar de naam Nismo – kreeg hij nog een nog radicalere afstelling en werd hij nog efficiënter voor gebruik op het circuit. Radicaler, met een vermogen dat werd opgevoerd tot 600 pk, en met een explicieter uiterlijk dankzij een nieuw ontworpen bumper, grotere zijschorten, een prominente spoiler op de achterklep en enkele roodgelakte details. Dat alles werd aangevuld met grotere remmen met rode remklauwen en 'competitie'-wielen.

2017 – Nissan GT-R "2e Facelift"

Tien jaar na zijn introductie kreeg de Nissan GT-R een tweede facelift, om beter aan te sluiten bij de styling van de rest van het gamma. De belangrijkste wijzigingen waren een nieuw ontworpen voorkant met een V-vormige grille die doorloopt in de plooien van de motorkap, en luchtinlaten aan de zijkanten van de bumper. Binnenin waren de wijzigingen meer uitgesproken zijn, met een opnieuw ontworpen dashboard, een scherm van betere kwaliteit en een nieuw stuurwiel. Met 570 pk veranderde de ‘VR38DETT’-V6 niet veel, maar hij klom dynamischer in de toeren en voldeed tegelijk aan de ondertussen strenger geworden emissienormen.

2019 – Nissan GT-R50 by Italdesign

Toen hij de gezegende leeftijd van 12 jaar bereikte, kreeg de Nissan GT-R een mooi cadeau in de vorm van de GT-R50 van Italdesign. Het beroemde Italiaanse bedrijf heeft zich de GT-R van "10 jaar in de toekomst" voorgesteld. De R50 was gebaseerd op de R35 Nismo en had dezelfde proporties, maar met scherpere, dunnere lijnen die de normale GT-R er plots een stuk ouder deden uitzien. Maar de transformatie bleef niet beperkt tot cosmetica, want de V6 leverde een extra 120 pk (720 pk). Tot slot verwees de R50 naar het aantal auto's dat in 2021 op de markt zal worden gebracht, tegen de allesbehalve democratische prijs van 900.000 euro.

2021 – Nissan GT-R T-Spec

De T-Spec, de laatste iteratie van de GT-R tot nu toe, werd gelanceerd in 2021 en behoudt de kenmerken van de tweede facelift van 2017. Het vermogen is opgevoerd van 570 pk in 2017 naar 575 pk. De belangrijkste kenmerken zijn Rays-wielen en koolstofkeramische remmen, terwijl de carrosserie kan worden gespoten in de kleur Millennium Jade als eerbetoon aan de R34.

En in de racerij?

Maar de Nissan GT-R deed niet alleen de concurrentie op de openbare weg daveren, hij zou ook een succesvolle racecarrière kennen, met twee zeer verschillende versies. Ten eerste de GT500, een prototype vermomd als GT-R, die talrijke overwinningen en titels behaalde in het erg competitieve Japanse Super GT-kampioenschap. Aan het eind van het seizoen 2021 ging hij met pensioen en werd hij vervangen door de nieuwe, in Europa niet verkrgijbare Nissan Z.

De Nissan GT-R Nismo GT3 stond veel dichter bij het productiemodel en heeft meegedaan aan alle grote circuits ter wereld en vele prestigieuze evenementen. In 2015 won hij zelfs de 12 Uur van Bathurst in Australië en de Blancpain Endurance Series (gelijk aan het Europese GT3-kampioenschap) met aan het stuur de Japanner Katsumasa, de Brit Alex Buncombe en de Belg Wolfgang Reip.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten