Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Vintage – 2002 Nissan 350Z, terugkeer in stijl

Geschreven door Valentin Delchambre op 23-08-2021

Na enkele jaren zonder een Z-coupé in de catalogus bracht Nissan daar rond de eeuwwisseling opnieuw verandering in, met een 350Z die mede dankzij Gran Turismo en The Fast & the Furious een ster werd.

Wie Nissan zegt, denkt aan de Z… En nochtans moesten we het een dikke twee decennia terug gedurende enkele jaren zonder doen – nooit gezien sinds de lancering van de 240Z in 1969. De laatste 300ZX (‘Z32’ voor de kenners) verdween namelijk van onze markt in 1996 en zette in 1999 ook in Japan een punt achter zijn carrière. Datzelfde jaar werd een prototype onthuld dat een voorbode was van zijn opvolger… En toen niks meer. Tot in 2001 een tweede conceptcar het licht zag en in 2002 deze nieuwe 350Z werd gelanceerd.

Terwijl op de muren van Japanse jongenskamers posters prijkten van de Skyline GT-R, de Toyota Supra en de Mazda RX-7, lanceerde Nissan opnieuw zijn dagelijks bruikbare sportieveling, die op de Japanse markt Fairlady Z genoemd werd. Hem wachtte de moeilijke taak het op te nemen tegen rivalen als de Audi TT, de Porsche Boxster, de Mercedes SLK of de Chrysler Crossfire, maar ook… de Mazda RX-8, die rond diezelfde tijd onthuld werd.

Nissan 350 Z 2003

De 240Z van 2000

Het uiteindelijke ontwerp werd aan het grote publiek getoond met de Concept Z uit 2001, die voor 99 procent van zijn uiterlijke stijlelementen al identiek was aan de productieversie. Het valt niet te ontkennen dat de 350Z deels ontworpen was door en voor Amerikanen: de lijn vertoonde wat zware elementen en hoewel de mooie sportieveling onbetwistbaar sexy was, kampte hij toch met wat overgewicht. Los daarvan kunnen we zeggen dat er wat 240Z-trekjes in te herkennen zijn, tenminste in de karakteristieke vorm. De constructeur koos er echter voor zich niet te laten verleiden door de toen erg trendy neoretromode. De 350Z was een kind van de jaren 2000, maar zijn lijn is vandaag nog altijd tijdloos.

De erg hoge gordellijn begint bij de grote amandelvormige koplampen en mondt uit in achterlichten die omhooglopen langs de achterklep. De deur openen doe je met een massieve verticale deurgreep in aluminiumlook, op de rand van de deur. De spatborden staan bol van de brede wielkasten om de standaardwielen van 18 duim te kunnen huisvesten (als optie kon je gesmede exemplaren krijgen die 4 kilo lichter waren). Op de motorkap zijn zachte vouwen aangebracht die de gewelfde lijnen dynamischer maken. Hier en daar op het koetswerk en in het interieur zijn Z-knipogen terug te vinden, maar dat is dan ook de enige echte retrotoegeving.

Het dashboard omvat een knap, wat retroachtig instrumentenblok en de bestuurder heeft recht op bijkomende informatie door middel van extra instrumenten in de middenconsole, boven het navigatiesysteem. Qua uitrusting werd de 350Z als goede comfortabele GT ‘full option’ geleverd, met een Bose-hifisysteem, elektrische verstelmogelijkheden, navigatie, airco, een snelheidsregelaar, enzovoort. Zijn Amerikaanse inspiratie wordt echter al snel verraden door de weinig flatterende afwerking… Een ode aan harde kunststoffen die een bedenkelijke kwaliteitsindruk maakt. En dat praktische ingesteldheid evenmin zijn grootste troef is, wordt ook vlug duidelijk (ondanks de vernuftige opbergmogelijkheden die overal verstopt zitten): de 350Z is een strikte tweezitter, met achter de voorstoelen een massieve veerpootbrug getooid met een Z-logo. Structuurstijfheid voor alles. Daarmee was de basis gelegd voor de cabrioversie die in 2004 zou uitkomen: geen targabeugel meer op deze generatie…

Nissan 350 Z 2003

Atmosferische V6

Voor onder de motorkap koos Nissan voor de atmosferische 3,5-liter-V6 met 24 kleppen die de codenaam ‘VQ35DE’ draagt en die destijds terug te vinden was in verschillende topmodellen uit het Nissan-gamma (Pathfinder, Maxima, Infiniti G35)... maar ook in die van het Franse moedermerk Renault, met name in de Vel Satis en Espace. In de 350Z ontwikkelde hij bij de lancering 280 pk en was hij naar keuze gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen of een vijftrapsautomaat, een natuurlijke keuze bij de Amerikanen, maar ook bij de Japanners.

Deze zescilinder zou in de loop van zijn carrière twee evoluties ondergaan, eerst tot 300 pk, om te voldoen aan de verzuchtingen van de klanten, en vanaf 2007 was hij er in zijn finale versie ‘VQ35HR’, opgevoerd tot 310 pk. Die laatste versie is te herkennen aan de op de 240Z geïnspireerde bult in de motorkap, die voor een nog gespierdere look zorgt. De ultieme versies sprinten in 6,2 seconden van 0 tot 100 km/u, 0,3 seconden sneller dan de oorspronkelijke met 280 pk.

Wat overgewicht

De rijsensatie en het wegcontact zijn de opvallendste troeven van de 350Z, met zijn hydraulische stuurbekrachtiging. Toch kunnen we zeggen dat noch zijn Amerikaanse invloed, noch de periode waaruit hij dateert, de 350Z veel goed hebben gedaan. Zo zet hij 1.545 kilo op de weegschaal, een overgewicht dat zich lichtjes laat voelen in haarspeldbochten. Maar toch blijft de 350Z een gezonde en evenwichtige auto. Het standaard sperdifferentieel komt goed van pas. Om het allemaal wat veilig te houden kreeg de 350Z standaard Brembo-remmen met vier zuigers per klauw. De elektronische bewaarengelen kunnen worden uitgeschakeld... al wordt de stabiliteitscontrole opnieuw geactiveerd zodra je het rempedaal te hard intrapt. Bummer

Nissan 350 Z 2003

Deze fantastische Japanse sportieveling werd in 2009 opgevolgd door de 370Z, die nu nog altijd in productie is. Om maar te zeggen dat het basisrecept goed zit. In ieder geval was de 350Z een perfect geloofwaardig alternatief voor veel duurdere GT’s. Destijds werd hij al een ‘meesterkoop’ genoemd, met een prijskaartje van 38.500 euro voor de Pack-versie tegenover 42.450 euro voor een Audi TT 3.2 DSG. En ook vandaag is hij nog altijd niet duur, of zelfs goedkoop. Je kunt er in Europa vinden vanaf 7.000 euro met niet al te veel kilometers. Voor iets minder dan 10.000 euro vind je je droomexemplaar, of dat nu een coupé of een cabrio is.

En het kan nog goedkoper over het Kanaal, als een rechtsgestuurd exemplaar je niet afgeschrikt: Engelse 350Z’s (of geïmporteerde Fairlady Z’s) zijn al te vinden vanaf 3.000 tot 4.000 euro… Maar opgelet voor getunede exemplaren, waarvan er heel wat te vinden zijn. Zeker in volle Fast & Furious-periode was de 350Z gegeerd bij heel wat al dan niet professionele tuners. En ook vandaag nog maken de lage prijzen en de overvloedige keuze aan onderdelen om de 350Z te ‘verbeteren’ dat het model geregeld onder handen wordt genomen. Wees dus zeker van wat u koopt en let goed op de historiek van uw toekomstige Z… Maar ongeacht het exemplaar waarop u uw zinnen zet, plezier zult u er zeker aan beleven.

 

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten