Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Nissan Concept IMx: elektrische SUV

Geschreven door Jean-François Christiaens op 25-10-2017

Naast de concept Leaf Nismo stelt Nissan in Tokio nog een andere conceptcar voor: de IMx. Die cross-over kondigt een toekomstige elektrische SUV aan. Bovendien bevestigt Nissan zijn deelname aan het Formule E.

Nissan gaat op zijn nationale autosalon een stap verder met zijn elektrische offensief. We wisten al dat de Japanse autobouwer in Tokio de ‘sportieve’ Nismo-versie zou onthullen van zijn tweede Leaf. Maar verder maken we nu ook kennis met de nieuwe conceptcar IMx voor een elektrische cross-over. En dat is niet gewoon een stijloefening, want Nissan bevestigt dat hij het prototype is van een productiemodel dat “over een paar jaar” op de markt komt. Tegen 2020 moet hij dus in de showrooms staan. Met zijn scherpe lijnen en in tegengestelde richting openzwaaiende achterdeuren oogt hij behoorlijk futuristisch, en uiteraard heeft de IMx ook een ‘intrekbaar’ stuurwiel. Wanneer de autonome rijmodus is ingeschakeld, verdwijnt het roer in het dashboard om zo meer plaats te laten aan de passagiers. Die zijn in deze conceptcar met vier en zitten op comfortabele individuele stoelen.

320 kW

Op technisch vlak heeft de conceptcar twee elektromotoren, die elk een as aandrijven zodat dit een vierwielaandrijver is. Ze ontwikkelen een gezamenlijk vermogen van 320 kW (435 pk) en 700 Nm en staan dus garant voor behoorlijk levendige prestaties, al geeft Nissan daarover zelf nog geen cijfers. We mogen alleen weten dat hij met een volle batterij 600 kilometer ver geraakt. Maar dat is volgens de Japanse JC08-normen, die nog gunstiger zijn voor EV’s dan onze Europese NEDC-cyclus. De batterijen zitten in de bodem zodat de auto een ruim interieur biedt en een dynamisch rijplezier “dat het cross-oversegment herdefinieert”. De batterij kan worden herladen aan een stekker of via inductie.

Formule E

Parallel met de onthulling van deze twee elektrische concepts gebruikt Nissan het salon van Tokio ook om zijn inschrijving in het Formule E aan te kondigen. In 2018, wanneer de nieuwe regels voor het chassis en de batterijen in voege treden, zal Nissan instappen. Daarmee wordt het de eerste Japanse autobouwer die deelneemt aan de elektrische raceformule.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten