Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Nissan Ariya (2022): Het beste van de Leaf én de Qashqai?

Geschreven door Ken Divjak op

Uitstel is gelukkig geen afstel gebleken, want hier is de nieuwe Nissan Ariya. Deze elektrische SUV wordt het vlaggenschip van een nieuw Nissan dat met deze EV eindelijk twee van zijn belangrijkste troeven combineert. AutoGids doet de test.

De jaren 2000 waren cruciaal voor het succes van Nissan. Niet alleen lanceerden de Japanners in 2006 een auto die het populaire C-SUV-segment zou definiëren, die Qashqai kreeg in 2009 bovendien het gezelschap van de Leaf, die elektrisch rijden populariseerde. Waarom het dan toch nog tien jaar geduurd heeft vooraleer de EV-specialist zijn twee troeven in een en dezelfde auto zou combineren, is een vraagstuk van formaat.

Nog meer waarom de resulterende Nissan Ariya, die al in 2020 productieklaar werd voorgesteld, pas na de zomer van 2022 bij de dealers belandt. Corona? Chiptekorten? Of misschien zelfs de ontwikkeling van de technisch verwante Renault Mégane E-Tech? We hebben er het raden naar, maar weten ondertussen wel dat de Ariya in zijn basisversie 50.100 euro gaat kosten en 403 kilometer ver geraakt met het kleinste accupakket van 63 kWh.

Koetswerk en afmetingen

Qua buitenafmetingen schippert de Nissan Ariya tussen de Qashqai en de X-Trail. De ingenieurs wilden koste wat het kost de bodemvrijheid van eerstgenoemde behouden, wat meteen de wielen van minstens 19 duim (20 duim als optie) met een forse bandenwang verklaart. Instappen wordt daardoor een beetje opstappen, maar het resulteert wel in een command driving position die autokopers vandaag de dag zo waarderen.

Nissan Ariya EV review

>>> lengte: 4595 mm > breedte: 1850 mm > hoogte > 1660 mm

Interieur en kofferruimte

Toch is de cabine niet zo hoog als je van een dergelijk autotype zou verwachten, terwijl de elektrische stoelen ook niet zo laag kunnen als je zou willen. Idem dito voor het tweespakige stuur dat net niet ver genoeg naar je toe kan, waardoor de ideale zitpositie vluchtig blijft. De middenconsole is wel verschuifbaar om voorin of achterin meer knieruimte creëren, net zoals dat in de Hyundai Ioniq 5 kan. Alleen is de bewuste functie in de Nissan Ariya elektrisch, wat prima bij het hightechsfeertje van de cabine past.

Nissan schermt met een hele resem Japanse termen om het interieurconcept te kaderen. ‘Ma’ staat voor ruimte, ‘Kumiko’ voor lichtkunst en ‘Iki’ voor moderne chic. Gelukkig heeft de Ariya het allemaal, dankzij een stijlvol interieur dat bovendien kwalitatief aandoet. De twee keer 12,3 duim grote schermpartij is netjes geïntegreerd en goed afleesbaar, terwijl het 10 duim grote head-updisplay voor de nodige rij-informatie in de zichtlijn zorgt. De ‘knoppen’ van de verluchting zijn in de horizontale sierstrip geïntegreerd met achtergrondverlichting en haptische feedback. Leuk voor het oog, maar onpraktisch qua bediening, net als de aanraaktoetsen op de middenconsole voor de rijmodi. Probeer die maar eens op de tast te vinden zonder lang weg te kijken…

Ter compensatie is de Ariya uitgerust met ‘Hi Nissan’-spraakbediening, gesproken zoekopdrachten via Google en een Amazon Alexa-spraakassistent om de nodige babbeltjes te slaan. Dankzij de gelamineerde voor- en zijruiten zouden die gesprekken sereen moeten verlopen, ook al zijn de forse Bridgestone Alenza’s zeker niet fluisterstil over grof asfalt. Achterin is het aangenaam toeven dankzij de lichtinval van het grote panoramadak. Passagiers tot 1,85 meter zitten er best comfortabel, met voldoende ruimte voor knieën en kruin. Echt revolutionair is het allemaal niet, mede door het feit dat het ontwerp ondertussen vier jaar oud is, maar de inrichting is wel puur en de materialen zijn degelijk. Maar echt anders dan in een cross-over met een conventionele aandrijflijn is het op de vlakke vloer na allemaal niet.

De primaire elektromotor zit – net als bij de Mégane E-Tech – gewoon onder de motorkap, wat de mogelijkheid tot een extra voorkoffer schrapt. Bij de AWD-versie zou dat nochtans een plus zijn, vermits die door zijn tweede elektromotor op de achteras 53 liter minder koffervolume heeft. Bovendien wordt de laadruimte naar de tildrempel toe laag, deels omdat het design dat dicteert, maar ook omdat er onder de verstelbare koffervloer ruimte voorzien is voor laadkabels. Het lijkt er dus op dat vooral de binnenruimte van de elektrische grondvesten zal profiteren.

Nissan Ariya EV review

>>> wielbasis: 2775 mm > koffer: 468 liter

Specificaties en prestaties

Wanneer de productie eenmaal op volle toeren draait, zal het gamma van de Nissan Ariya drie motorisaties tellen: de 2WD 63 kWh met 218 pk, de 2WD 87 kWh met 242 pk en de AWD 87 kWh met 306 pk. Het grootste rijbereik is weggelegd voor de 2WD 87 kWh van 55.600 euro en bedraagt 533 kilometer, terwijl de AWD met hetzelfde accupakket 500 kilometer ver geraakt en 58.600 euro kost. Andere verschillen tussen de voorwielaangedreven versies en die met vierwielaandrijving hebben betrekking op de topsnelheid (160 voor de 2WD’s en 200 km/u voor de AWD), het sleepvermogen (750 vs. 1.500 kg) en het koffervolume (468 vs. 415 liter).

Onderweg etaleert de Nissan Airya 2WD 63 kWh vooral zelfbeheersing. Een piekvermogen van160 kW ofte 218 pk mag dan wel bescheiden zijn in EV-termen, dankzij 300 Nm komt de elektrische tweetonner er prima mee uit de voeten. Dat het vermogen in deze basisversie louter naar de voorwielen gaat, stoort evenmin. De vermogensafgifte van de atypische synchroonmotor met niet-permanente magneet is gradueel en goed gecontroleerd, waardoor je echt de hooligan moet uithangen om de negentienduimers te overweldigen.

Snel is de 63 kWh-versie ondanks een geafficheerde sprinttijd van 7,5 seconden niet, maar wel vlot genoeg voor alle verkeerstypes. Zeker zo belangrijker voor een EV is het verbruik, dat zich in en rond het flitsparadijs Stockholm voorbeeldig toonde met een gemiddelde van net geen 15 kWh/100 km. Met een rustige rijstijl zou het rijbereik dus weleens royaler kunnen uitvallen dan 403 kilometer.

Nissan Ariya EV review

2WD 63 kWh >>> 218 pk en 300 Nm > 0-100 in 7,5 sec > 160 km/u topsnelheid > 17,6 kWh/100 km

Rijbereik en oplaadmogelijkheden

Qua laadvermogen pieken alle versies van de Nissan Ariya bij 130 kW aan een DC-lader en 7,4 kW aan een AC-stekker, tenzij je voor 1.000 euro een interne oplader bijbestelt die 22 kW aankan. Bij ons debuteert de elektrische SUV overigens met een CCS-plug in plaats van de bidirectionele ChaDeMo-stekker van de Leaf. Volgens Nissan volstaan die karakteristieken om tijdens een half uur snelladen ongeveer 60 procent van de totale autonomie te recupereren. Bij de 2WD 63 kWh vertaalt zich dat in 267 kilometer na 30 minuten, bij de 2WD 87 kWh in 350 kilometer en bij de AWD 87 kWh in 325 kilometer.

Wel vreemd is dat Nissan ervoor kiest om de o zo belangrijke preconditioning, het voorverwarmen of -koelen van de accu’s voor optimale laadprestaties, aan de gebruiker over te laten. De meeste EV’s activeren die functie automatisch wanneer de bestuurder naar een snellaadpaal navigeert met het ingebouwde gps-systeem. Nissan oordeelt dat het gebruik van externe navigatie-apps via Apple CarPlay (draadloos) en Android Auto (met kabel) evenwel zo wijdverspreid is dat die functie werkloos zou blijven, en dwingt zo iedereen om (hopelijk) tijdig op het bewuste knopje te duwen.

Tegenover de batterijen van de Leaf zijn de lithium-ion accu’s van de Nissan Ariya 33 procent dunner en voorzien van vloeistofkoeling en -verwarming. Het hele pakket zit verwerkt in de vloer van het CMF-EV-platform dat hier debuteert bij Nissan, maar dat we intussen al kennen van de Renault Mégane E-Tech Electric.

Nissan Ariya EV review

2WD 63 kWh >>> rijbereik: 403 km > DC-snelladen (150 kW): 20 tot 80% in 30 minuten

Rijgedrag

Over de rijbeleving zelf valt er ook niet te klagen. Stuurrespons, remwerking en koetscontrole, het zit allemaal snor. Iets meer inspraak op de one pedal-functie (of ePedal zoals dat bij Nissan heet) zou wel wenselijk zijn. Zoals het nu staat, is die setting vooral nuttig in de stad, maar niet echt daarbuiten, omdat de remwerking te sterk is.

Via het pookje kan je ook een B(rake)-stand activeren, maar die is dan weer te mak geconfigureerd. Een adaptieve ophanging heeft de Nissan Ariya niet (zelfs niet als optie), waardoor de demping niet uitgesproken comfortabel noch dynamisch is. Een goede middenmoter dus, die putten droog wegfiltert en zich redelijk kloek houdt in de bochten.

Het enige waar het de Nissan Ariya aan ontbreekt in vergelijking met de premiumconcurrentie, is een doorontwikkeling van de semiautonome rijfuncties. Ja, het model heeft een adaptieve cruisecontrol en kan zelfstandig van rijstrook wisselen, maar toch blijven er nog een paar mogelijkheden onbenut. Zo leest de Ariya weliswaar snelheidsbeperkingen met zijn camera, om de opgelegde snelheid met cruisecontrol aan te nemen moet de bestuurder telkens ingrijpen.

Automatisch afremmen voor een rood licht of bij het binnenrijden van een dorp doet de Nissan Ariya ook niet, net zomin hij meedenkt in het verkeer zoals de Duitsers dat tegenwoordig doen. Bij grootstedelijk gebruik wil je immers niet constant in de weer zijn met de snelheidsregelaar, maar wel hier en daar hulp krijgen om tijdig te vertragen of niet te kort op je voorligger te rijden. Op dat punt is er dus nog ruimte voor verbetering, zeker ten opzichte van Tesla’s Autopilot.

Nissan Ariya EV review

Belgische prijs

De Nissan Ariya 2WD 63 kWh (218 pk) kost 50.100 euro, de Ariya 2WD 87 kWh (242 pk) 55.600 euro en de Ariya 4WD 81 kWh (306 pk) 58.600 euro.

Misschien nog belangrijker is de vraag wat het unique sellingpoint van de Nissan Ariya is. De prijs, het vermogen en het rijbereik zijn niet meteen uitzonderlijk, terwijl de rijbeleving de kerk vooral in het midden houdt. Uitgesproken comfortabel is de Ariya evenmin, terwijl de basisversie ook niet bijzonder dynamisch uit de hoek komt. Toegegeven, dat laatste zou met de 600 Nm sterke AWD e-4orce weleens anders kunnen zijn.

Bovendien zijn Nissans doorgaans manusjes-van-alles die vooral makkelijk en aangenaam rijden. Dat doet de elektrische Ariya zeker, bijgestaan door een zuinige aandrijflijn die op basis van deze kennismaking beter presteert dan je van de brochure zou verwachten. Of het ermee te maken heeft dat dit model in dezelfde kwaliteitsfabriek geassembleerd wordt als de machtige GT-R?

Nissan Ariya EV review

Verdict

Met een prijsvork van 50.100 tot 63.100 euro is de Nissan Ariya in een populaire EV-categorie terechtgekomen. Van de spitante Skoda Enyaq over de populaire Polestar 2 tot de kekke Kia EV6 en de toffe Toyota bZ4X, de concurrentie heeft de afgelopen jaren niet stilgezeten.

Zo makkelijk als de Leaf gaat de Ariya het dus niet hebben, wat meteen de vraag opwerpt of Nissan genoeg heeft gedaan om zijn (nog maar) tweede EV van de roedel te onderscheiden. De elektrische cross-over schreeuwt zijn bestaan immers niet van de daken, maar neemt genoegen met de gulden middenweg.

Wie zijn EV’s dus graag pikant heeft, is hier aan het foute adres. Maar met zijn laag verbruik, gedegen rijmanieren en goed ruimteaanbod heeft de Nissan Ariya wel alles in huis om een veilig plekje op de EV-markt te veroveren.

 

Verwante testen

In dit artikel : Nissan, Nissan Ariya

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker