Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / Onze 10 favoriete sportwagens van 2015

Geschreven door Xavier Daffe op 08-01-2016

Tijdens een volledig testjaar passeren er heel wat auto’s door onze handen. Kleine, grote, krachtige en minder krachtige, sport- en gezinswagens.

Van de sportievelingen die we in 2015 konden testen, zijn dit onze 10 favorieten (in alfabetische volgorde en volledig subjectief). Wat zijn die van jou?

1. Alfa Romeo 4C Spider

De mooie Italiaan houdt het midden tussen Lotus Elise en een Porsche Boxster. Hij doet de hoofden draaien met een verleidelijke lijn en een doordringend geluid, dat niet zou misstaan in een peplum uit de jaren vijftig. Het is een echte Alfa Romeo, vol persoonlijkheid en onvolkomenheden. Dat begint al bij de hoge prijs, voor wat toch nog altijd een viercilinder is. Maar precies daarom houden we van de sportievelingen met de biscione in het merklogo. Voor koele perfectie moet je bij Das Auto zijn.

1.742 cm³ – viercilinder turbo – 240 pk – 73.200 euro

2. Audi R8 V10 Plus

Wanneer Audi een sportief project op zich neemt, speelt het meestal mee voorin. De nieuwe R8 GT3 LMS maakte van in het begin indruk op circuits overal ter wereld. Kan de straatversie, die er nog nooit zo dicht bij aanleunde, hetzelfde doen in het kransje van de supercars met meer dan 600 pk? Zijn sterke, atmosferische V10 bloeit helemaal open in dit hoogwaardige chassis. We houden van zijn veelzijdigheid, minder van zijn prijs.

5.204 cm³ – atmosferische V10 – 610 pk – 186.500 euro

3. Caterham 275 S

Less is more, zegt men. Of met andere woorden: wie het minst weegt, kan het meest. Door zijn gewicht van 540 kg voor 135 pk biedt deze Caterham ook vandaag nog veel plezier, hoewel zijn concept uit een andere eeuw stamt. Met de benen en de linkerelleboog kort boven de grond, het stuur tussen de knieën en het zicht boven de eerder symbolische voorruit, scheur je over de weg terwijl er af en toe een vlieg je pad kruist. Je rijdt met een levendige en nauwkeurige eenzitter en staat in direct contact met de weg en al zijn oneffenheden. Vermoeiend, ja. Maar wat dan nog?  

1.596 cm³ – atmosferische viercilinder – 135 pk – 36.500 euro

4. Honda Civic Type R

We moeten toegeven dat zijn look uit een mangastrip of een film uit de reeks Fast & Furious lijkt te komen. Maar het heeft blijkbaar allemaal een goede bedoeling: de vleugels, roosters, lipjes en dergelijke meer kleven hem aan de weg en spelen met de wind. We kennen discretere auto’s maar zagen zelden zo’n doeltreffende voorwielaandrijver. De voortrein is onverstoorbaar, de zelfsper werkt zoals het hoort. Dit is de koning van de bochtige wegen die op een bergpas zelfs bepaalde hoogwaardige sportwagens het vuur aan de schenen legt.

1.996 cm³ – viercilinder turbo – 310 pk – 34.000/36.500 euro

5. Jaguar F-Type Coupé R

Wanneer Jaguar aanknoopt met de traditie van mooie, sportieve coupés en zich laat inspireren door zijn verleden en met name de E-Type, krijg je deze sierlijke F-Type Coupé, waarvan de afsnijding van de kofferklep herinnert aan zijn glorieuze voorouder. Traditiegetrouw schuilt ook veel competentie in het onderstel. Dat is hier voortreffelijk, zelfs al moet het 550 pk naar de achterwielen sturen (een 4x4-versie werd aan het gamma toegevoegd). Het lijkt soms op rock-‘n-roll. En ‘rollen’ doet deze katachtige niet toevallig als de beste. Roll, baby, roll …

5.000 cm³ – V8 met compressor – 550 pk – 108.770 euro

6. Lamborghini Huracan LP 610-4

We hadden wat schrik toen Lamborghini aankondigde dat de mooie Gallardo vervangen werd, maar die vrees was ongegrond: de Huracan past in het gamma en volgt de stilistische richting uitgetekend door onze landgenoot Luc Donckerwolke, die nu vertrokken is naar Hyundai. De atmosferische V10 klinkt als een Pagani en vierwielaandrijving (een achterwielaandrijver met 580 pk staat ook in de catalogus) garanderen het nodige plezier. Dit is een diva met indrukwekkend charisma.

5.204 cm³ – atmosferische V10 – 610 pk – 205.905 euro

7. Lotus Exige S Roadster

Bij Lotus heb je de Elise. Of voor de hypersportievelingen de Exige, een coupé of roadster met verwijderbaar dak en V6-compressormotor van Toyota-origine. Een 3,5 grote V6: de arme Colin zal zich omdraaien in zijn graf. Hoewel zijn auto’s heel licht waren, hadden ze de reputatie uit elkaar te vallen zodra ze over de finishlijn reden … en soms zelfs vroeger. Dat is niet langer het geval. Deze Exige S biedt plezier in zijn puurste en bruutste vorm. Wil je meer comfort, dan ben je gewoon te oud …

3.456 cm³ – V6 met compressor – 350 pk – 72.200 euro

8. Opel Adam S

We houden van dit bommetje dat je bijna onopgemerkt passeert op de parking van een Cora. Een moderne, discrete look die in het oog springt maar geen doorn in het oog is van groene jongens die tegen de auto zijn. De kleine 1.4 turbo met 150 pk voelt zich thuis in een goed afgesteld onderstel en is krachtig genoeg om op elk moment rijplezier te bieden. Een funauto zoals in de jaren negentig, toen de GTI’s helemaal in waren, waarvan de ‘ecologische bobo’s’ het vel hadden. Een daad van verzet.

1.398 cm³ – viercilinder turbo – 150 pk – 18.995 euro

9. Peugeot 308 GTi-270

We wisten dat de onderstelingenieurs van Peugeot Sport begaafd zijn. Wat echte sportievelingen betreft, bleven we wel op onze honger de laatste tijd. Dit periode is voorbij: hier is de 308 GTi! Een bijzonder bekwame hot hatch met een kleine 1.6 turbobenzine die 270 pk levert, met een foutloze ophanging en een Torsen-zelfsper die de limieten van de voortrein nog veel hoger legt dan de kunde van de bestuurder. We houden ook van de visuele discretie. Klasse.

1.598 cm³ – viercilinder turbo – 270 pk – 36.900 euro

10. Porsche Cayman GT4

Natuurlijk hadden we de schitterende Boxster Spyder en zijn 911-blok kunnen vermelden. Of de 911 GT3 RS. Maar de Cayman GT4 verenigt het beste van die twee werelden. Van de eerste neemt hij de  compacte afmetingen, het lage gewicht en de levendigheid over. Van de tweede leent hij zijn wilde karakter en bijzonder sportieve doeltreffendheid. Deze Cayman heeft alles: hij is geschikt voor dagelijks gebruik en komt helemaal tot leven zodra de toerenteller klimt. Uiteindelijk zorgt hij voor een explosie van de zintuigen en voelt hij zich helemaal op zijn gemak zodra de weg begint te draaien. Zet je maar schrap!

3.800 cm³ – atmosferische zescilinder boxermotor – 385 pk – 88.451 euro

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten