Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / PSA eist compensatie van General Motors

Geschreven door Olivier Duquesne op 01-12-2017

PSA voelt zich bedrogen door General Motors (GM) na de overname van Opel en vraagt een schadevergoeding. De Amerikaanse groep zou hebben verborgen dat Opel de Europese CO2-doelstelling voor 2021 niet kan halen.

Sinds 1 augustus 2017 is Opel eigendom van PSA, dat er 1,3 miljard euro voor heeft betaald aan General Motors. Maar ondertussen heeft PSA een lijk in de kast gevonden. Het huidige Opel-gamma zou namelijk niet de Europese CO2-vereisten van 2021 kunnen halen in zijn huidige vorm. Dat jaar zakt het plafond voor de gemiddelde CO2-uitstoot van de vloot van een constructeur van 130 naar 95 g/km. Voor elke gram extra moet per verkochte auto 95 euro boete worden betaald. Dat kan al snel oplopen tot miljoenen euro’s. De vertrouwensbreuk is immens.

Schadevergoeding

De Franse groep is vastberaden om zich niet te laten doen en wil een schadevergoeding eisen van GM. Economische magazines spreken van sommen tussen 500 en 800 miljoen euro. Carlos Tavares, de CEO van PSA, heeft het sluimerende conflict trouwens al openlijk gemeld aan de Duitse pers: “Toen wij Opel van General Motors kochten, heeft GM de achterkant van de maan voor ons verborgen gehouden”. Hij vertelde hen verder dat “de hele productstrategie en alle technologie moet worden herzien”. Dat betekent dat er “Franse” motoren in de neus van alle Opels moeten komen. Het is toch wel erg vreemd dat PSA zich daar pas na de overname van bewust is geworden. Heeft GM valse cijfers doorgegeven? Of is Carlos Tavares, die toch niet gisteren geboren is, te naïef geweest? Dat zijn vragen voor de advocaten. Zeker omdat er ook nog het dossier van de Ampera-e is.

Ampera-e

De Ampera-e zou kunnen helpen om de CO2-uitstoot van het gamma te drukken. Alleen is dat een model van Chevrolet, dat nog steeds eigendom is van GM. De productie van de Chevrolet Bolt draait op volle toeren en GM lijkt weinig geneigd om Ampera-e’s te gaan maken voor zijn voormalige dochtermerk. Bovendien zou deze Chevrolet met Opel-logo niet winstgevend zijn voor PSA. Volgens de economische pers vraagt GM minstens 10.000 euro voor elke Ampera-e. Om te vermijden dat PSA verlies maakt op het model, moet dat bedrag zakken naar zo’n 6.000 euro (in Nederland is de catalogusprijs opgetrokken tot meer dan 45.000 euro). In Noorwegen is de verkoop zelfs tijdelijk stilgelegd en het model is nog steeds niet te vinden op de Belgische Opel-website. Die situatie zal Tavares niet bepaald milder stemmen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten