Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Markt voor tweedehandswagens heeft er barslecht 2022 opzitten

Geschreven door Frédéric Kevers op 05-01-2023

Met een algemene daling van 10% ten opzichte van het jaar voordien zijn er in 2022 in België het kleinste aantal tweedehandsauto’s ingeschreven sinds 1997. Hoewel de markt voor nieuwe auto's het beter doet, blijft ook die negatief.

Met 642.699 ingeschreven tweedehandsauto's over heel 2022 daalt de tweedehandsmarkt met 9,4% ten opzichte van 2021 en zelfs met 2,6% ten opzichte van 2020, dat werd gekenmerkt door de Covid-19-pandemie. Dat is het slechtste resultaat sinds 25 jaar, toen in 1997 slechts 624.835 tweedehandsauto's werden verkocht.

Momenteel zijn er geen tekenen van een significant herstel van deze markt voor 2023, terwijl het aantal inschrijvingen van nieuwe auto's de afgelopen vijf maanden is gestegen, maar nog steeds onderhevig is aan de gevolgen van diverse tekorten. Met een beperkte daling van 4,4% zal de markt voor nieuwe auto's het in 2022 echter beter doen dan die voor tweedehandsauto's.

Duitse dominantie

In de twaalf maanden van 2022 wordt de top 5 van de markt voor tweedehandsauto's gedomineerd door Duitse merken: Volkswagen, BMW, Opel en Mercedes. De vijfde plaats gaat naar Peugeot. Het is echter het Franse merk dat met -6,3% de laagste globale daling laat zien, terwijl Opel het meest heeft geleden, met een daling van 13,1% en 47.949 ingeschreven auto's tegenover 61.356 (-8,3%) voor BMW en 78.219 (-7,6%) voor Volkswagen.

Benzine nog steeds het populairst

Tweedehandskopers hebben grotendeels de voorkeur gegeven aan benzinewagens, die tussen 2021 en 2022 zijn gestegen van 51,2% naar 52,9%. Diesel daalt duidelijk, van 43,6 naar 39,6%, terwijl de hybridemodellen (inclusief de lichthybride MHEV’s weliswaar) stijgen van 4 naar 5,5% en dus een grote minderheid blijven. Elektrische voertuigen zullen in 2022 slechts 1,4% van de tweedehandsmarkt vertegenwoordigen, tegenover 0,8% in 2021. Hun aandeel blijft met andere woorden erg beperkt.

Wat de verdeling van de inschrijvingen van tweedehandsauto's in België betreft, staat Vlaanderen aan de leiding met 54%, tegenover 38 voor Wallonië en 8 voor het Brusselse Gewest. Ongeveer een status quo ten opzichte van 2021, toen die cijfers voor Vlaanderen 1% hoger en voor Brussel 1% lager lagen.

Bron: Traxio

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten