Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Vintage - Opel Tigra TwinTop (2004): De coupé heruitgevonden

Geschreven door Valentin Delchambre op 09-08-2021

Drie jaar na het verdwijnen van de eerste generatie verscheen in 2004 een nieuwe Opel Tigra ten tonele; alleen was de sportcoupé van weleer een kleine coupé-roadster geworden.

Herinner je je de eerste generatie van de Opel Tigra nog, de kleine coupé uit 1993 die op het platform van de Corsa B rustte? Met zijn scherpe prijs en zijn atypische look wist hij heel wat zieltjes te winnen in de jaren negentig – en in de jaren daarna ook in tuningmiddens. Maar in 2001 viel het doek voor de kleine originele coupé met zijn dynamische lijnenspel. Kleine coupés hadden afgedaan; het cliënteel voor dit soort auto’s had zich massaal bekeerd tot de Peugeot 206 CC, een geslaagd ontwerp van koetswerkbouwer Heuliez. Het concept achter die succesformule was vrij eenvoudig: neem een populaire stadsauto en monteer er een wegklapbaar hard dak op. 

Die trend van coupé-cabrio’s, die ingezet was door de Mercedes SLK en de Peugeot 206 CC, zou zijn stempel drukken op de volledige jaren 2000, en zijn weg vinden naar zowat alles wat rondreed. Toen ze bij Opel vernamen dat Heuliez achter de schermen ook werkte aan een cabrio op basis van de Corsa C, twijfelden ze dan ook geen seconde: de Franse koetswerkbouwer kreeg de ontwikkeling en de bouw toebedeeld van wat de tweede generatie Tigra zou worden. 

2004 Opel Tigra TwinTop

Imagebuilder 

Rond de eeuwwisseling worstelde Opel met een conservatief en ouderwets imago, en de Duitsers waren vast van plan daarin verandering te brengen. In die context moet je ook de geboorte van de Speedster, de sportieve OPC-varianten en de Tigra TwinTop kaderen. De raad van bestuur bij Opel was niet echt onder de indruk geweest van het eerste ontwerp van Heuliez, dat volgens Rüsselsheim te dicht aanleunde bij de huis-tuin-en-keuken-Corsa. Dat mocht wel wat extravaganter... 

Het definitieve ontwerp vinkte daarentegen alle hokjes in het lastenboek aan. De tweede generatie van de Tigra had duidelijk andere lijnen dan de Corsa, waarbij zijn vormentaal eerder aansloot bij die van de Astra H, die eveneens in 2004 debuteerde. En mét resultaat: met zijn amandelvormige koplampen, zijn hoekige lijnen, zijn radiatorrooster met aluminiumlook, zijn langgerekte voorruit en zijn nogal hoge gordellijn liet de Tigra TwinTop niemand onbewogen. Om nog maar te zwijgen van die gestileerde rolbeugel uit één stuk, die je eerder op een conceptcar zou verwachten.

2004 Opel Tigra TwinTop

Vrij zwaar

Het originele van de Tigra TwinTop school in zijn dak. Dat bestond uit twee stalen panelen die in verticale positie konden worden opgeborgen tussen het interieur en de bagageruimte. Van koffer gesproken: terwijl het laadvolume een zwak punt was van de meeste coupé-cabrio’s uit die tijd, scoorde de Opel net uitstekend op dat vlak: met het dak open was de koffer nog 250 liter groot, en met het dak toe kon er zelfs 440 liter bagage mee. Anders dan zijn rivalen was de Tigra TwinTop daardoor wel een pure tweezitter geworden. Al eindigde de originaliteit daar ook meteen: het hele dashboard was gewoon overgenomen uit de Corsa C, waarop de Tigra gebaseerd was. Als er moet worden bespaard, is het interieur wel vaker het kind van de rekening... 

Geen verrassingen onder de motorkap, waar de Tigra logischerwijs gewoon de motoren uit de Corsa overnam, met uitzondering van de basiskrachtbronnen. De instapper hier was de 1.4 Ecotec van 90 pk, voorzien van de Twinport-technologie met variabel inlaattraject, bedoeld om het verbruik en de uitstoot te temperen. Voor wie het wat meer mocht zijn, was er ook de 125 pk sterke 1.8 uit de Corsa GSi. In volle dieselhype stond ook een 1.3 CDTI op het programma. Die Fiat-motor is dan wel zuinig, maar met zijn magere 70 pk ook traag, zodat de 1.4-benzine allicht toch de betere keuze is. Al hoef je zelfs van de 1.8 geen topprestaties te verwachten, want deze Tigra is vrij zwaar: 1.190 kilogram, tegenover 1.015 voor de Corsa GSi. 

2004 Opel Tigra TwinTop

Prettig sturen

Doorgaans is een cabrio die afgeleid werd van een doordeweekse berline, minder stijf en rijdt hij minder nauwkeurig. Niet zo bij deze Tigra, waar de cocktail van MacPhersons vooraan, een torsieas achteraan én een erg korte wielbasis wonderen verrichtte: het compromis tussen comfort en stijfheid van deze kleine roadster is verbluffend, en met het dak gesloten is de koetswerkstijfheid uitzonderlijk goed. 

Helaas, zoals elke modegril verdween het concept van de coupé-cabrio gaandeweg opnieuw naar de achtergrond. Daarvoor waren verschillende redenen: de formule zelf raakte erg snel weer uit de belangstelling, er was de financiële crisis van 2009, de opkomst van de SUV en de groeiende tegenkanting tegen funauto’s in het algemeen. Dat alles maakte dat de industriële kosten niet meer opwogen tegen de rentabiliteit. De Tigra TwinTop oogstte in zijn zes jaar durende carrière (van 2004 tot 2009) dan ook nooit het verhoopte succes. Opel had gedacht er 150.000 stuks van te kunnen slijten; het werden er uiteindelijk amper 90.000.  

2004 Opel Tigra TwinTop

Bodemprijzen

Die tegenvallende cijfers verklaren meteen waarom de Tigra TwinTop nooit een opvolger heeft gekregen, ook al waren de plannen voor een Corsa D met hard wegklapdak – en ditmaal vier zitplaatsen – al vergevorderd. De ondergang van de Tigra sleurde ook Heuliez mee in zijn val, dat zich vanaf 2010 moest terugplooien op toeleveringsactiviteiten, vooraleer in 2013 helemaal de boeken toe te doen (of toch de auto-afdeling; de afdeling Heuliez Bus bestaat vandaag nog altijd en is in handen van CNH International, een joint venture met Fiat Industrial). 

Vandaag is de Tigra TwinTop nog vrij makkelijk te vinden, en de prijzen hebben echt de bodem bereikt. Je hebt er al eentje voor de bescheiden som van 1.500 euro, en voor de 2.500 à 3.000 euro kun je al een heel mooi exemplaar hebben. Weinig geld voor een model dat bepalend is geweest voor de geschiedenis van een van Frankrijks grootste koetswerkbouwers. Of voor een cabrio die betrouwbaar is (mechanisch is het een Corsa) en prettig om mee te rijden in elke seizoen, comfortabel, geschikt voor je alledaagse verplaatsingen en waarin je probleemloos je boodschappen kwijt kunt. Het enige nadeel is dat je er maar met zijn tweeën van kunt genieten. Nu de jaren 2000 stilaan onder de aandacht beginnen te komen bij autoliefhebbers, zou het weleens kunnen dat ook de coupé-cabrio’s de komende jaren opnieuw aan populariteit zullen winnen. 

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten