Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / Carlos Tavares (PSA) reageert op elektrische omslag

Geschreven door Olivier Duquesne op 19-09-2017

PSA-baas Carlos Tavares toont zich erg wantrouwig tegenover de elektrische auto. “De wereld is gek geworden”, is zijn reactie op politieke initiatieven tegen de verbrandingsmotor.

Na Dieter Zetsche (Daimler) stelt ook Carlos Tavares (PSA) zich vragen bij de rol van de politiek sinds Dieselgate en bij het feit dat China stilaan het voortouw begint te nemen. Hij geeft toe dat hij weerstand probeert te bieden aan de elektrische lokroep. In zijn ogen heeft de politiek de inzet niet begrepen. In een interview met Auto-Actu verduidelijkt hij dat hij spreekt “als burger”, om geloofwaardiger over te komen. Zijn gedachtengoed laat zich mooi samenvatten in dit ene zinnetje, dat hij in het Engels zei: “We are clean, the world is crazy, and it’s going to backfire on the citizens”, wat zich laat vertalen als: “Onze handen zijn schoon, de wereld is gek geworden en de hele situatie zal in het gezicht van de burgers ontploffen”. Of anders gezegd: de trend tegen verbrandingsmotoren van vandaag zou perverse effecten kunnen hebben.

De vragen

Tavares heeft het over “chaos”, maakt zich zorgen en stelt vragen die de politieke wereld lijkt te ontwijken. “Wie denkt na over een schone mobiliteit in zijn geheel? Hoe gaan we meer schone energie produceren? Wat moeten we doen om te maken dat de ecologische voetafdruk van de batterij van een elektrische auto geen ecologische catastrofe is? Hoe kunnen we voorkomen dat het recycleren van deze batterijen geen ecologische catastrofe wordt? Waar gaan we voldoende grondstoffen vinden om op lange termijn de cellen en de chemische elementen van de batterijen te maken? Wie stelt zich vandaag al die vragen met een blik die breed genoeg is op maatschappelijk vlak om rekening te kunnen houden met al deze parameters?”

Berouw komt na de zonde

Als autobouwer moet PSA nu afrekenen met een nieuwe situatie. Autoconstructeurs zijn niet langer helemaal vrij om technologische innovaties en oplossingen te bedenken om een antwoord te kunnen vinden op de ecologische wetten en uitdagingen. Sinds Dieselgate in 2015 wordt de weg volledig uitgestippeld door de politieke wereld, die een goed figuur wil slaan bij haar kiezers: de toekomst zal elektrisch zijn. Maar hoe verleidelijk hij ook mag lijken, de elektrische auto is in zijn ogen misschien niet de droomoplossing. Dat bevestigt Tavares met de volgende woorden: “Ik zou niet willen dat we over 30 jaren dingen ontdekken die we nog niet wisten over de recyclage van batterijen, over het gebruik van zeldzame grondstoffen van onze planeet of over de elektromagnetische straling van een batterij tijdens het laden”.

Weerstand

Hoewel Carlos Tavares zich vanuit zijn positie als autoconstructeur probeert in te dekken door te zeggen dat hij spreekt als eenvoudig burger, zal hij misschien toch moeilijk tot hogerhand kunnen doordringen. Het bewezen gesjoemel van Volkswagen straalt af op de hele auto-industrie, en dan vooral de Europese. Temeer omdat ze lang heeft kunnen profiteren van een wetgeving die gunstig was voor diesels, in die mate dat zelfs de aankoop van stadswagens met een zelfontbrander met premies werd gestimuleerd. De politieke omzwaai is des te moeilijker te verteren omdat ze vooral emotioneel ingegeven lijkt. Zal het publiek zich minder overtuigd tonen door de goede oude verbrandingsmotor niet helemaal de rug toe te willen keren? Dat zal afhangen van opgelegde beperkingen, van de fiscaliteit maar ook van het gebruiksgemak. Het is in elk geval moeilijk om te voorspellen of de toekomst hoofdzakelijk hybride, volledig elektrisch of nog iets anders wordt.

Chinese dreiging

Tesla toont aan dat het mogelijk is om elektrische auto’s te bouwen waarvan het actieterrein zich niet tot de stad en de stadsrand beperkt. Maar de vraag blijft wel hoe honderden miljoenen elektrische auto’s ‘s avonds tegelijk zullen kunnen laden. Tot slot geeft de baas van PSA nog aan dat het verbieden van verbrandingsmotoren Europa en zelfs de hele Westerse industrie erg duur zou kunnen komen te staan. “Honderd jaar lang hebben de Chinezen achteropgelopen op het vlak van verbrandingsmotoren en royalties betaald aan het Westen. Nu hebben ze een kantelpunt gevonden en nemen ze de leiding in elektrische auto’s, waarmee de komende eeuw het tegengestelde wordt van wat ze in de afgelopen eeuw hebben meegemaakt”. Daarmee treedt hij de vrees van zijn collega bij Daimler bij.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten