Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / Over een half jaar herschikt Stellantis zijn verdelersnet.

Geschreven door Hans Dierckx op 14-12-2022

Naast de EV-transitie betreft een van de belangrijkste transformaties van de autosector de verkoopkanalen die de constructeurs gebruiken, evenals de rol van de concessiehouders in een steeds 'rechtstreekser' economisch model.

Een Peugeot, Fiat, Citroën of Opel koop je vanaf de zomer van 2023 enkel nog rechtstreeks bij de fabrikant, voor een vastgelegde prijs. Vanaf dan schakelt Stellantis, dat daarnaast ook nog Alfa Romeo, Jeep, DS, Abarth en Maserati omvat, in ons land namelijk over op een nieuw verkoopmodel met agentschappen, waarbij de traditionele garagehouder enkel nog als doorgeefluik fungeert. Tegelijk komen meerdere merken onder één dak, zoals enkele jaren geleden ook al een stukje gebeurde bij de samenvoeging van Opel en de Franse merken. Stellantis mikt naar eigen zeggen op de best mogelijke geografische spreiding.

Het gangbare distributiemodel gaat al mee sinds de begindagen van de auto en is de norm in zowat de volledige autosector. Daarbij koopt de merkgarage, vaak een familiebedrijf, zijn producten aan bij de importeur of het nationale filiaal, en verkoopt die vervolgens met een beetje winst door aan de consument. De eventuele voorraad is dus eigendom van de garagehouder, niet van de fabrikant. Tesla was, naar het voorbeeld van Apple, de eerste autobouwer die via het internet rechtstreeks aan de klant ging verkopen. De garages dienen daarbij, behalve natuurlijk voor de nazorg, enkel nog voor het afleveren, waarbij de concessiehouder een commissie opstrijkt per verkocht exemplaar. Ook Polestar werkt inmiddels zo, net als Smart en binnenkort ook Volvo voor bepaalde modellen. Mercedes gaat dit model eveneens invoeren, maar voor ons land is nog niet bekend wanneer dat zal zijn.

Voor autokopers heeft deze nieuwe manier van werken het nadeel (al zullen vele kopers dat misschien net zien als een voordeel) dat de prijs op voorhand vastligt en dat er geen marge is om te onderhandelen. In de praktijk zullen de auto’s daardoor wellicht iets duurder worden. Daarmee anticiperen de betrokken fabrikanten al op de massale overstap naar EV’s, die (op dit moment) ook duurder zijn om te maken. De garagehouders worden voor hun omzet nu grotendeels afhankelijk van onderhoud, net iets wat een elektromotor niet meer nodig heeft. Een voordeel is dan weer dat de garagehouders niet zelf hun voorraad hoeven te financieren en ook niet het risico lopen om die met verlies te moeten uitverkopen. Dat de voorraad centraal beheerd wordt, is ook voor de klant weer handiger, want het aanbod is groter. De commissie bij een geslaagde verkoop zal lager zijn dan de marge die de garagehouder vandaag kan opstrijken, maar in ruil neemt Stellantis alle publicitaire investeringen op zich.

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten