Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / VRT-nieuwsdienst beschuldigt Opel van heimelijke aanpassingen

Geschreven door David Leclercq op 18-01-2016

De VRT-nieuwsdienst heeft een onderzoek gevoerd en beschuldigt Opel-dealers ervan de software van de Zafira 1.6 CDTi aan te passen zonder de eigenaars ervan op de hoogte te brengen.

In het kader van een reportage met verborgen camera beschuldigt de VRT-nieuwsdienst Opel ervan ‘sjoemelsoftware’ in het geheim uit te schakelen in de Zafira Tourer 1.6 CDTI van het jaar 2014. Volgens de VRT stoot de dieselmotor van de Zafira na een garagebezoek plots veel minder stikstofoxiden (NOx) uit. Dit onderzoek werd gestart naar aanleiding van een uitnodiging voor een gratis update van de software. Een kans die VRT niet links heeft laten liggen.

Uitlatingen

Het onderzoek van de VRT-nieuwsdienst baseert zich in werkelijkheid voornamelijk op de uitlatingen van monteurs, die bevestigen dat bepaalde modellen, met name de Zafira 1.6 CDTi van 2014, te veel stikstofoxide uitstoten. Tegelijk bevestigen zij dat sinds november 2015, ofwel net na de onthullingen van het Volkswagen-schandaal, "de software bij elk onderhoud geüpdatet wordt”.

Eigen metingen

Deze informatie trok de aandacht van de VRT-journalisten, die besloten een Zafira 1.6 naar een dealer te sturen. Voor de wagen naar de garage te brengen vroegen ze een laboratorium om het NOx-uitstootniveau van het voertuig te meten. Dat bleek vijf keer hoger te liggen dan de officiële waarde. Wat op zich nog niet veel wil zeggen, want maar een handvol Europese organisaties is gemachtigd om euronormtesten uit te voeren. De vraag is of het laboratorium uit de reportage volgens dezelfde procedures gehandeld heeft, of gewoon een overschrijding in realistischere rijomstandigheden heeft vastgesteld. Want in het laatste geval is er strikt genomen geen probleem, aangezien enkel de testcyclus een normatieve waarde heeft. Los daarvan blijft het een feit dat dezelfde Zafira 1.6 CDTI, nadat hij terugkeerde van de garage, in het laboratorium een NOx-uitstoot liet optekenen "die slechts 1,74 keer hoger lag”.

Opel reageert

Opel heeft meteen alle aantijgingen van de VRT verworpen en een persbericht uitgestuurd waarin het uitlegt dat “de vermelde technische aanpassing 15-P-044 niets te maken heeft met het aanpassen van emissieniveaus. Ook werd geen enkele andere terugroepactie gelanceerd in 2015 om betere uitstootwaarden te realiseren. De technische update 15-P-044 werd overigens besproken met de Duitse instantie voor typegoedkeuring KBA”. Het merk preciseert ook dat "de door GM ontwikkelde software geen functies bevat die detecteren of een voertuig een emissietestcyclus ondergaat. Daarenboven heeft Opel in december al meegedeeld dat het op eigen initiatief een volgende stap zal zetten om te voldoen aan toekomstige emissienormen, zowel op het gebied van CO2 als van stikstofoxiden (NOx)”. In dat kader hebben de ingenieurs uit Rüsselsheim onlangs een initiatief gelanceerd om de SCR-technologie voor dieselmotoren – die uitgerekend de NOx-uitstoot moet verlagen – nog efficiënter te maken. Een initiatief waarmee Opel overigens wil anticiperen op de toekomstige invoering van de Real Driving Emissions-wetgeving (RDE).

Conclusie?

Wanneer een auto langs de garage gaat, wordt hij sowieso aangesloten aan de computer (bij sommige merken wordt dat zelfs aangerekend) en niet zelden worden daarbij updates doorgevoerd. Wat trouwens logisch is, want de hordes informatici van de constructeurs werken continu aan de verbetering van de software. Een dergelijk fenomeen dateert absoluut niet van de Volkswagen-affaire. We moeten dus voorzichtig blijven om Opel meteen te veroordelen, want sinds de Volkswagen-affaire – waar effectief bedrog aan de hand was – zijn de valse beschuldigingen en aantijgingen niet van de lucht. Of dat ook hier het geval is, zal verder onderzoek moeten aanwijzen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten