Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Opel en Chevrolet rijden zelfstandig zoals Cadillac

Geschreven door Olivier Duquesne op 10-09-2014

Tijdens een internationaal congres rond intelligente transportsystemen in Detroit stelde General Motors zijn plannen voor. Cadillac, Opel en Chevrolet stelden zelfstandig rijdende prototypes voor.

Cadillac wordt dus niet het enige merk binnen General Motors dat tegen 2017 semi-zelfstandig rijdende auto's op de markt zal brengen zoals we eerder al meldden. Ook Chevrolet en Opel springen op de kar. Tijdens een internationaal congres rond intelligente vervoerssystemen in Detroit toonden beide merken prototypes uitgerust met allerhande detectoren en communicatiesystemen met auto's (V2V), met de infrastructuur (V2I) en met voetgangers (V2P). De systemen laten de auto's toe om andere weggebruikers en verkeersborden te detecteren.

De demonstratie-Insignia van Opel die in Detroit werd getoond, was uitgerust met camera's, zes lasergestuurde radars (Lidar) in de bumpers om de weg te scannen en technologie om met andere auto's te communiceren (V2V) en met de infrastructuur (V2I). De auto maakt verder gebruik van gps-positionering om permanent te weten waar hij zich exact bevindt op de weg. Al die informatie wordt centraal verzameld, zodat de auto heel zijn omgeving in de gaten kan houden en kan analyseren.

Chevrolet kwam met twee prototypes naar Detroit. Het eerste is een elektrische auto met de naam EN-V 2.0, met vierwielaandrijving. Die combineert camera's, laserradars en V2X-technologie (V2V + V2I). Hij kan bij bescheiden snelheden volledig zelfstandig en zuiver elektrisch rijden. Het V2X was ook aanwezig in een Cruze, die daar nog eens communicatie met voetgangers V2P aan toevoegt. Tijdens het congres waren in een park vlakbij poppen geplaatst die arbeiders in wegwerkzaamheden moesten voorstellen. Dankzij armbanden geven deze 'personen' hun positie door aan de Cruze die van de andere kant komt. De bestuurder wordt dan op hun aanwezigheid attent gemaakt via het head-up display.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten