Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / PSA en FCA: de fusie is rond

Geschreven door Olivier Duquesne op 31-10-2019

PSA (Peugeot) en FCA (Fiat) hebben een fusieovereenkomst bereikt, samen vormen ze de vierde grootste autogroep ter wereld. De nieuwe entiteit zal 50/50 worden gesplitst en zou niet leiden tot onmiddellijke fabriekssluitingen.

PSA (Peugeot, Citroën, DS en Opel) en FCA (Fiat, Alfa Romeo, Maserati, Chrysler en Jeep) hebben een akkoord bereikt. De twee autoconcerns zullen fuseren tot een nieuwe entiteit, die vierde grootste autogroep ter wereld vormt. De deal moet nog afgerond en goedgekeurd worden door de respectievelijke raden van bestuur. De moedermaatschappij zou in Nederland zetelen, maar genoteerd zijn op de financiële markten van Parijs, Milaan en New York. Het is een fusie tussen gelijkwaardige partners, dus zowel als FCA als PSA vertegenwoordigen 50% van de nieuwe Raad van Bestuur. John Elkann (FCA) wordt voorzitter van die Raad van Bestuur en Carlos Tavares (PSA) wordt CEO.

Amerika en Europa

FCA is al aanwezig op de Noord- en Zuid-Amerikaanse markt, terwijl PSA vooral scoort op de Europese markt. Al zijn ook er ook openingen naar Afrika, Azië en Oceanië. Beide groepen vertegenwoordigen sterke merken, zoals Alfa Romeo, Citroën, Fiat, Jeep, Maserati, Opel en Peugeot. Het is de bedoeling om actief te zijn in alle wagensegementen, gaande van compacte stadsauto's tot exclusieve luxewagens. Ferrari valt overigens niet onder de FCA-koepel, dat merk valt dus buiten de invloed van PSA. Synergieën moeten PSA en FCA helpen om samen te werken en te investeren in nieuwe technologieën zoals geëlektrificeerde motoren, autonome auto's en digitale systemen. Ten slotte wordt in de gemeenschappelijke verklaring vermeld dat de jaarlijkse gezamenlijke investeringen worden geraamd op ongeveer 3,7 miljard euro, zonder sluitingen van fabrieken.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten