Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Innovatie / Stellantis: bedrijfswagens op waterstof

Geschreven door Frédéric Kevers op 01-04-2021

Stellantis is van plan om lichte vrachtwagens te lanceren die zijn uitgerust met een brandstofcel op waterstof. De fusiegroep tussen FCA en PSA ziet er duidelijk een oplossing in om koolstofneutraliteit te bereiken.

Volgens het gezegde is het een goed idee om niet al je eieren in één mand te leggen. De groep Stellantis heeft dat duidelijk begrepen. Naast de batterij-elektrische oplossingen die het al biedt voor de lichte vrachtwagens (en personenwagens) van Peugeot, Citroën en Opel, wil Stellantis ook busjes en andere bedrijfswagens uitrusten met een brandstofcel op waterstof in combinatie met een kleine batterij. De groep onder Carlos Tavares gelooft dat het bereiken van koolstofneutraliteit enkel mogelijk is door verschillende hernieuwbare oplossingen aan te bieden in functie van de verschillende soorten voertuigen.

Complementair

Het is duidelijk dat elektrische mobiliteit - voor particulieren en professionals - de 'eenvoudigste' oplossing is om de toekomstige milieunormen te respecteren en koolstofneutraliteit te bereiken. Momenteel staan de batterij-elektrische wagens (BEV's) daarvoor centraal, maar voor die oplossing zijn er ook nog heel wat valkuilen: het gewicht van de batterijen, de beperkte autonomie, lange laadtijden, en dan hebben we het nog niet over de laadinfrastructuur.

Bij Stellantis zijn ze dus van mening dat een complementaire oplossing noodzakelijk is. De aandrijving zal nog steeds elektrisch worden, maar de elektromotor zal als tweede mogelijkheid worden gevoed door een brandstofcel op waterstof (FCEV) in plaats van batterijen. Een technologie met 3 onmiskenbare voordelen: een vergelijkbare autonomie met verbrandingswagens, koolstofneutraal in gebruik omdat deze wagens enkel waterdamp uitstoten en een tanktijd die beperkt is tot een aantal minuten.

Daarnaast zijn er nog twee bijkomende voordelen: een lagere massa dan die van een groot batterijpakket en de mogelijkheid om een platform voor BEV's aan te passen voor waterstofauto's. Het is namelijk niet erg complex om een brandstofcel en alle noodzakelijke elementen in de voorziene ruimte voor het batterijpakket te plaatsen. 

Batterij en waterstof

De nieuwe bedrijfsvoertuigen van Stellantis zullen brandstofceltechnologie combineren met een batterij om ze ook met een kabel te kunnen bijladen en om remenergie te kunnen recupereren zoals bij een klassieke elektrische wagen. Het beste van de twee werelden? Voor de ontwikkeling van de twee hoofdcomponenten (de brandstofcel en waterstoftanks) heeft Stellantis een partnerschap afgesloten met Faurecia en Symbio.

Op technisch vlak dient de brandstofcel hier als belangrijkste krachtbron met voldoende vermogen om het voertuig aan te drijven op constante snelheid, terwijl de klassieke batterij wat ondersteuning biedt bij het accelereren of tijdens de eerste kilometers, om de brandstofcel op waterstof in zijn optimale omstandigheden te laten werken.

EU-steun

Lichte bedrijfsvoertuigen ontwikkelen op waterstof biedt bovendien een mooie opportuniteit voor Stellantis, aangezien de Europese Unie een groot investeringsplan heeft gelanceerd om de ontwikkeling van waterstoftechnologie te ondersteunen. Hiermee hoopt de EU de productie van groene waterstof een boost te geven, net als de implementatie van een coherente en toereikende tankinfrastructuur. Dat laatste zou vergemakkelijkt moeten worden door het feit dat het gemakkelijker is om een klassiek tankstation om te bouwen tot waterstofstation dan om snelladers voor BEV's te installeren.

400 km in 3 minuten

Stellantis zal deze lichte bedrijfswagens op waterstof baseren op zijn middelgroot gamma - Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Opel Vivaro - waarmee er snelle technische aanpassingen mogelijk zijn en de investering beperkt blijft, terwijl de integratie in het huidige productieproces wordt bevorderd.

Qua cijfers zouden de volumes en laadcapaciteiten onveranderd moeten blijven tegenover de huidige elektrische versies, terwijl de autonomie op 400 km wordt geschat, waarvan 50 km via de batterij. Bijtanken zou maar 3 minuten moeten duren. Genoeg om voldoende autonomie te garanderen voor een echte flexibiliteit binnen en buiten de stad, waarbij de elektrische busjes nu nog vooral in stedelijke omgevingen hun mannetje staan.

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten