Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Peugeot HX1

Geschreven door Olivier Duquesne op 29-08-2011

De Peugeot HX1 is een lage en lange auto met zes zitplaatsen. De designers hebben veel aandacht besteed aan de stroomlijn van deze plug-in hybride eenvolumer.

Op het salon van Frankfurt (15 tot 25 september) stelt Peugeot de concept HX1 voor. Hij is liefst 4.954 millimeter lang, 1.990 millimeter breed en 1.373 millimeter laag. Ondanks zijn dynamische proporties biedt de auto toch plaats aan zes passagiers in een erg moduleerbaar interieur. Indien nodig kunnen de twee stoelen van de middelste rij als schelpen rond de rugleuning van de voorstoelen worden geplaatst. Als kleine attentie voor de achterste passagiers omvat de middenconsole een minibar en een koffiezetapparaat. Instappen gaat via een soort vleugeldeuren, die achteraan omgekeerd open gaan.

De HX1 heeft een gestrekte lijn met als bedoeling de stroomlijn te verbeteren. De goede Cx van 0,28 is verder te danken aan enkele bewegende delen. Zo hebben de velgen kleppen zodat ze tijdens het rijden volledig kunnen worden gesloten. Boven de 100 km/h klappen bovenop het dak een spoiler en twee zijstukken uit. En verder zijn de buitenspiegels vervangen door camera's. En dan zijn er nog de mooie, vlakke lijnen van het koetswerk, met een radiatorrooster volgens de jongste stijlcanons van het merk.

De concept wordt aangedreven door een dieselhybride aandrijflijn met herlaadbare batterij. Dit HYbrid4 plug-insysteem is gebaseerd op het aandrijfgeheel van de 508 GT en bestaat uit een 2.2-diesel met 204 pk (150 kW) die is gekoppeld aan een zestrapsautomaat. Daar is voor de HX1 een elektromotor van 95 pk (70 kW) aan toegevoegd die de achterwielen aandrijft en die zijn energie haalt uit een lithium-ionbatterij. Het geheel levert maximaal 299 pk en de auto kan tot 30 kilometer lang zuiver elektrisch rijden. Daardoor komt het normverbruik neer op 3,2 l/100 km, wat een CO2-uitstoot van 83 g/km oplevert.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten