Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Peugeot 308 GTi: demonstratie

Geschreven door Xavier Daffe op

De 308 GTi is oprecht zinneprikkelend. Naast zijn machtige motor van 270 pk pakt hij ook uit met een werkelijk subliem chassis.

Prijs
NB

Het concept

Omdat de jongste 308 voorbestemd was voor een sportief leven dankzij een opmerkelijk chassis, zelfs op de bravere versies, besloot Peugeot een sportieve variant uit te brengen in navolging van de 309 GTI (16), 405 Mi16 (X4), 306 GTI en andere. En zoals voor de 208 GTi werd de hulp van Peugeot Sport ingeroepen. Naar de juiste onderdelen voor deze transformatie tot hot hatch moest niet lang gezocht worden. Het werd een compacte, warmbloedige auto die onder een ietwat ingetogen koetswerk (behalve dan wanneer je kiest voor de optionele oorlogskleuren “Coupe Franche”, waarbij Ultimate rood gecombineerd wordt met Perla Nera zwart) toch 250 of 270 pk (naar keuze) ontwikkelt. Al die kracht gaat naar de voorwielen en de machtige acceleraties dankzij het koppel van 330 Nm worden gecontroleerd door een Torsen-sperdifferentieel (maar wel enkel op de 270 pk-versie).

  • Buitengewone voortrein, soevereine besturing
  • Uiterst efficiënt weggedrag, ondanks alles comfortabel
  • Reserves van de motor, discrete buitenkant
  • A priori een wat hoge prijs
  • Minder speels karakter dan voorgangers
  • Wat voorbijgestreefde GPS

 

Wat er verandert

Peugeot Sport nam het 1.6 THP-motorblok van de coupé RCZ-R, die naar keuze geconfigureerd kan worden met 250 of 270 pk. Het Torsen-sperdifferentieel (voorbehouden voor de 270 dus) en de manuele zesversnellingsbak werden ook overgenomen, maar de spreiding van die laatste werd lichtjes ingekort. De ophanging is met 11 millimeter verlaagd en de versie van 270 pk heeft recht op Michelin Pilot Super Sport-banden in de maat 235/35 R 19. De klopjacht op het gewicht uit zich op de 270 ook in nieuwe velgen die 2 kilogram lichter zijn dan de 18-duimers op de 250-versie. Daarachter kunnen immense Alcon-schijven van 380 millimeter vastgeklemd worden door vaste remzadels met vier zuigers. Hoewel het ophangingsschema van de standaardversies van de 308 werd overgenomen (pseudo-McPherson vooraan, vervormbare dwarsas achteraan), zijn de afstelling anders, met bijvoorbeeld een negatieve wielvlucht die in dit geval van -0,6° evolueert naar -1,67° om de zijdelingse versnellingen beter aan te kunnen en de voortrein een groter potentieel te bieden. Uiteraard werd de stijfheid van de veren en de ijking van de schokdempers aangepast, net zoals de afstelling van de elektrische stuurbekrachtiging. Ten slotte is ook het ESP opnieuw gekalibreerd zodat de auto gemakkelijker tot overstuur kan worden verleid, en in tegenstelling tot in de meer bescheiden versies van de 308 kan het volledig worden uitgeschakeld. Met het optionele Driver Sport Pack kan niet alleen de sfeer binnenin veranderd worden, maar vooral de afstelling van de gasrespons en de uitlaatklank.

Hoe rijdt hij?

Omdat de tijden veranderd zijn heeft de 308 GTi niet langer zo’n beweeglijke achteras als zijn illustere voorgangers, die soms wat naar overdaad neigden, zeker wanneer je de auto een bocht wou inremmen. Integendeel: de auto kleeft als het ware aan de grond en alle efficiëntie komt van de soevereine vooras die de belasting (zowel verticaal als lateraal) opvangt zonder zonder een spier te vertrekken. Het Torsen-sperdifferentieel legt wel een ietwat onnatuurlijke rijstijl op, want wanneer de voorkant begint te ondersturen, moet je niet van het gas gaan (en dus snelheid inleveren) om weer trekkracht te krijgen, maar net voorzichtig gas bijgeven om het Torsen-sperdifferentieel op te laden. Dat vertaalt zich in een betere wegligging en atmosferische bochtsnelheden. Bovendien is de voortrein zo dol op sturen dat je bij het uitkomen van bochten soms geforceerd moet uitsturen om de rechte lijn weer te vinden. Deze 308 GTi doet echt niets liever dan bochten nemen. Grote kunst, kortom. Dit is duidelijk een van de beste onderstellen binnen zijn categorie, dat bovendien wordt gecombineerd met onverwoestbare remmen en een comfort dat ondanks alles duidelijk gevrijwaard is.

Budget & uitrusting

Peugeot vraag respectievelijk 34.050 en 36.900 euro voor de 250 en de 270 pk. De 308 GTi is duidelijk geen weggevertje. Al moeten we toegeven dat hij ook niet bepaald een asceet is. Hij is vanaf de basisversie correct uitgerust, zowel op veiligheidsvlak als qua comfort en connectiviteit. Het prijsverschil tussen de twee versies wordt in de eerste plaats gerechtvaardigd door het Torsen-sperdifferentieel op de 270, maar ook door de heerlijke Peugeot Sport-kuipstoelen (met massage en elektrische lendensteun), de grote remschijven van 380 millimeter vooraan, de sportievere Michelin Pilot Super Sport-banden en de 19-duimvelgen.

Concurrenten

De 308 GTI verkeert in het gezelschap van enkele stevige concurrenten. Want naast de Mégane RS (Trophy) met 275 pk, die nu wacht op een waardige opvolger, de Seat Leon Cupra (290 pk – 34.100 euro), de Ford Focus ST (250 pk – 29.600 euro) en zelfs de VW Golf R (300 pk – 39.370 euro) die, als alles volgens schema verloopt, nog een super-GTI-afgeleide krijgt, moet deze Fransman ook rekening houden met de heel recente Honda Civic Type R (310 pk – 34.000 euro) en de nakende komst van de Ford Focus RS, met vierwielaandrijving, een drift-functie voor achterwielaangedreven neigingen en 350 pk, voor... 38.300 euro.

Ons verdict

De Peugeot lijkt op papier wat verlegen. Binnen het segment is 250 pk niet langer een hoog vermogen en neigen steeds meer rivalen naar de 300 pk of zelfs meer, zoals de Civic Type R en de Focus RS. Bovendien is hij wat duurder dan rechtstreekse concurrenten. Het wordt dus interessant om na te gaan hoe hij zich op het circuit overeind gaat houden. Maar als we ons baseren op de kwaliteiten van de chassisingenieurs van Peugeot Sport en de bijzonder positieve eerste indrukken na deze test, durven we beweren dat het misschien niet enkel een kwestie van vermogen is. Dat gaan we liefst zo snel mogelijk na.

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 308

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker