Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Peugeot 208 frist zich op

Geschreven door Julien Matagne op

Nauwelijks drie jaar na zijn marktintroductie krijgt de Peugeot 208 al een opfrisbeurt, zodat hij in zijn erg competitieve segment het hoofd boven water kan houden.

Prijs
NB

Het concept

Met bijna één miljoen verkochte exemplaren sinds zijn lancering is de 208 met voorsprong het bestverkochte model voor het merk met het leeuwtje. Als we die uitstekende resultaten optellen bij die van de mini-SUV 2008, komt Peugeot op het podium van het Europese B-segment. We begrijpen meteen waarom de Fransen niet langer wachten om hun belangrijkste model te laten evolueren. Temeer omdat het opereert in een van de meest competitieve categorieën van Europa. Er is dus geen sprake van dat hij op zijn lauweren gaat rusten...

Wat er verandert

De facelift van de 208 is vooral vooraan te zien. Het radiatorrooster is groter geworden en de verchroomde sierbies errond is breder geworden. In het midden krijgt de grille in de duurdere versies een 3D-effect. Met uitzondering van de instapmodellen krijgt het hele gamma leds om de nieuwe, tweekleurige koplampen te verlichten, net zoals de achterlichten, die de klauwen van de leeuw moeten voorstellen. De nieuwe matte of satijnglanzende laksoorten zouden beter bestand zijn tegen microkrasjes dan een klassieke verf en kosten nog geen 800 euro. Verder biedt Peugeot nieuwe velgen aan van vijftien tot zeventien duim, naast steeds betere materialen rond de bestuurderspost.

Naast een paar extra personaliseringsmogelijkheden zoals de packs Menthol White en Lime Yellow, die het kleedje van de veelzijdige stadsauto wat kleurrijker maken, wordt het gamma verbreed met de sportieve versies GT Line en GTi by Peugeot Sport. De veiligheidsuitrusting breidt uit met nieuwe rijhulpsystemen: het Active City Brake en de Park Assist gecombineerd met een achteruitrijcamera. En ten slotte kan je nog je smartphone synchroniseren met het multimediasysteem dankzij de Mirror Screen-functie, die compatibel is met Android en met iPhone.

Uiteraard zijn alle motoren voortaan Euro 6-conform, met een bijzondere vermelding voor de 1.6 BlueHDi met 100 pk, die een euronormverbruik claimt van 3,0 l/100 km en een CO2-uitstoot van 79 g/km, waarmee hij de zuinigste massagebouwde verbrandingsmotor ter wereld is.

Hoe rijdt hij?

We kregen de nieuwe turbobenzinemotor 1.2 PureTech aangeboden om te testen. Hij kan zijn 110 pk en 205 Nm naar keuze doorgeven aan een manuele vijfversnellingsbak of de nieuwe automaat EAT 6. In beide gevallen wordt de motor perfect bijgestaan en hij verblijdt ons met zijn soepele en ronde werking. De acceleraties zijn krachtig en de hernemingen steeds op niveau dankzij een maximumkoppel dat al vanaf 1.500 o/m ter beschikking staat. Dit is waarschijnlijk de motor die het best bij de 208 past. Op de weg behoudt de 208 een voorbeeldig rijgedrag, dat comfort en efficiëntie prachtig met elkaar combineert.

Budget & uitrusting

De 1.2 PureTech Turbo kost 700 euro meer dan de atmosferische 1.6 met 120 pk die hij vervangt. Daar komt nog eens 1.150 euro bij voor de optionele zestrapsautomaat die hem als gegoten zit. In grote lijnen stijgt de prijs van de 208 met 300 tot 400 euro op alle versies.

Concurrentie

Zoals we al zeiden is het B-segment van de veelzijdige stadsauto's een van de meest competitieve op de markt. Maar met zijn nieuwe 1.2-turbomotor kan de 208 (eindelijk) rivaliseren met de Ford Fiesta 1.0 EcoBoost, de Renault Clio 1.2 TCe of de Volkswagen Polo 1.2 TSI.

Ons verdict

De Peugeot 208 evolueert esthetisch schuchter, maar onder de motorkap komt hij terug op het niveau van de concurrentie, of hij overklast die zelfs. Tel daar zijn uitstekende rijgedrag bij en de knappe afwerking en hij wordt een topaankoop in zijn segment.

TECHNISCHE FICHE: Peugeot 208 1.2 PureTech Turbo

Motor: 4-cilinder in lijn, 1.199 cc
Vermogen: 110 bij 5500 o/m
Koppel: 205 Nm bij 1500 o/m
0-100 km/h: 9,6 s
Topsnelheid: 190 km/h
Euronormverbruik: 4,5 l/100 km
CO2-uitstoot: 103 g/km
Basisprijs: 18.755 € (3-d.)/19 .255 € (5-d.)

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 208

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars