Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Peugeot 508 SW Hybrid : Wissel op de toekomst

Geschreven door Tony Verhelle op

Comfortabel, zuinig – of toch als je ze maximaal aan de stekker hangt – en bovenal fiscaal interessant: de plug-inhybride Peugeot 508 berline en break vinken alle juiste hokjes af.

Prijs
NB

Binnen Peugeots elektrificeringsplan valt de cesuur ter hoogte van het C-segment: daaronder zetten ze bij het Franse merk in op zuiver elektrische auto’s (met name de e-208 en de e-2008), daarboven gaat de constructeur voor plug-inhybrides, met name voor de 3008 en de 508. Voor de 5008 is er voorlopig geen elektrificering, maar misschien vindt Peugeot dat geen absolute prioriteit, gezien de veel beperktere oplage. Het C-segment is dus het scharnierpunt. Daarom is het nog niet zeker of van de nieuwe 308 een volledig elektrische versie komt dan wel een plug-inhybride. Normaal gezien het laatste, omdat de 308 het grotere platform gebruikt, maar dat kan uiteraard ook aangepast worden aan zuiver elektrische aandrijving.

Van de plug-inhybride aandrijving biedt Peugeot twee versies aan: een voorwielaangedreven versie met in totaal twee krachtbronnen en een vierwielaangedreven versie met alles samen drie motoren dankzij een bijkomende elektromotor op de achteras. De 3008 kun je met beide aandrijfmogelijkheden bestellen, maar de 508 (berline en break) doen het voorlopig enkel met de voorwielaangedreven variant. Die laatste versie (Hybrid genoemd) groepeert de hele aandrijving voorin, onder de motorkap. 

Daar vinden we een 1,6 liter grote benzinemotor van 133 kW/180 pk en een elektromotor van 81,2 kW, die in elkaars verlengde liggen. Ze zijn beide gekoppeld aan een geëlektrificeerde versie (e-EAT8) van de recente achttrapsautomaat die wijdverspreid is binnen de PSA-groep. De benzineviercilinder ontwikkelt 300 Nm koppel bij 3.000 o/m, de elektrische motor 320 Nm tussen 500 en 2500 o/m. Het totale vermogen van de twee gecombineerd piekt bij 165 kW/225 pk, hun maximumkoppel bedraagt 360 Nm. Het zuiver elektrische rijbereik van zo’n 50 kilometer (volgens de WLTP-norm) is te danken aan een lithium-­ionbatterijpakket met een capaciteit van 11,6 kWh. Het officiële gemiddelde verbruik volgens diezelfde WLTP-cyclus ligt bij 1,7 l/100 km, wat overeenkomt met een officiële normuitstoot van 38 g CO2/km. Laag genoeg met andere woorden om in ons land 100 procent aftrekbaar te zijn voor ondernemingen en zelfstandigen.

  • Goede tot uitstekende prestaties
  • Uitgesproken comfortgevoel
  • Geruisloosheid en rijgemak
  • Meerprijs t.o.v. benzine/diesel
  • Ergonomie i-Cockpit
  • Ergonomie interface

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 508

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker