Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Prototypetest - Peugeot e-208: Ze komen eraan

Geschreven door Tony Verhelle op

In maart, op het salon van Genève, werd de nieuwe Peugeot 208 in wereldpremière voorgesteld. Tegelijkertijd met de klassieke versies met verbrandingsmotor werd ook een volledig elektrische variant gelanceerd.

Bij PSA zijn ze duidelijk heel druk bezig met de nakende energietransitie in de autosector. Ook om aan de strenge Europese emissienormen te voldoen moet de Franse constructeur zo snel mogelijk elektrische en hybride versies hebben van zijn nieuwe modellen. De e-208 bijt daarbij de spits af als eerste volledig elektrische Peugeot van de nieuwe generatie. De vorige volledig elektrische Peugeot, de iOn, nog steeds verkrijgbaar, is in feite een kloon van de Mitsubishi i-Miev en is ook nog verkrijgbaar als Citroën C-Zero binnen PSA.

In tegenstelling tot Peugeot heeft grote concurrent Renault van zijn nieuwe Clio (de zeer populaire, rechtstreekse tegenstander van de 208) geen elektrische versie. Renault had al de Zoé van dezelfde grootte en die krijgt nu ook een ingrijpende facelift. Van de Clio zelf zal er enkel een hybride versie beschikbaar komen.

Verfrissend uiterlijk

Met auto’s als de 3008 en recent nog de 508 heeft Peugeot zich de laatste jaren designmatig terug op de kaart gezet, zodat iedereen reikhalzend zat uit te kijken naar de nieuwe kleine. Die voldoet uiterlijk al zeker aan de hooggespannen verwachtingen. Peugeot is erin geslaagd om een volumineuze batterij zo in/onder de 208 in te bouwen dat in de e-versie qua binnenruimte en koffervolume, met een minimum kofferruimte van 311 liter, niets moet worden toegegeven op de ‘normale’ versies, een klein huzarenstukje.

340 km rijbereik

De e-208 wordt aangedreven door een elektrische synchroonmotor met permanente magneet, die 100 kW/136 pk levert en via een eenvoudige reductiekast de voorwielen aandrijft. Hij krijgt stroom van een 50kWh lithium ion batterij die in de vloer zit verwerkt (onder de achterbank en de kofferruimte). Peugeot claimt voor deze e-208 een topsnelheid van 150 km/h en een optrektijd tot 100 km/h in 8,1 seconden.

Volgens de nieuwe en meer realistische WLTP-norm moeten zo’n 340 km kunnen afgelegd worden alvorens e-208 weer dringend aan de laadpaal moet (volgens de oude NEDC-norm is dat 450 km). Dat betekent dat Peugeot rekent op zo’n 16 kWh verbruik per 100 km, een realistisch cijfer indien je je rechtervoet kan beheersen.

Opladen kan je deze e-208 aan het klassieke stopcontact, maar dan duurt het wel een tijdje eer de batterij is opgeladen. Peugeot biedt zelf ook een wallbox aan ter installatie thuis, waar het laden 5 (driefasig) tot 7,5 uur (eenfasig) duurt. Tot slot kan de auto ook aan de snellader, waarbij in een halfuur voor 80% kan bijgeladen worden.

Vinnig en speels

We konden met een prototype van de e-208 in GT-outfit kennismaken op het CERAM-testcircuit benoorden Parijs. Wij rijden daarbij altijd op het grote handling-parcours (ook als we er de COTY- auto’s/auto van het jaar testen) omdat dat het dichtst aansluit bij een gevarieerde rit op de openbare weg. Op het bochtige circuit (met hier en daar een kasseistrookje) toont de nieuwkomer zich van zijn beste zijde. De nieuwe e-208 rijdt zeer kwiek, zoals we van een kleine Peugeot mogen verwachten, maar ook voorspelbaar en veilig. Hij voelt iets zwaarder aan uiteraard, hoewel Peugeot erin geslaagd is om het gewicht onder de anderhalve ton te houden (1.455 kg). Het lage zwaartepunt zorgt voor een hoog gevoel van stabiliteit, onderstuur wordt vrij goed in toom gehouden. De grip van de voorwielen kan soms wel iets ‘overvoed’ geraken door de 260 Nm die de elektrische motor praktisch direct aflevert.

Ook het comfort leek ons op het eerste gezicht geslaagd, ondanks het feit dat de auto in zijn GT-outfit op de breedste laagprofielsloffen rondreed (205/45 R 17), wat evemin erg gunstig is voor een lage rolweerstand. De Brake-functie die je op de selectiehendel kan activeren voor meer energierecuperatie had volgens ons nog iets meer uitgesproken mogen zijn. De e-208 is daarmee geen zogenaamde one pedal auto.

Budget

Komen we bij een van de grootste heikele punten (naast de reikwijdte) van een elektrische auto, de prijs. De e-208 is in vier van de vijf uitrustingsversies van de nieuwe Peugeot 208 verkrijgbaar. De instapversie is de e-208 Active (uitrustingsniveau 2) en moet 32.600 euro kosten (waarvan op dit ogenblik in Vlaanderen nog 4.000 euro afgaat dankzij een ecologische premie). De Allure-uitvoering kost 1.400 euro meer, voor de GT Line betaal je nog eens 1.810 euro daar bovenop. Het topmodel is de GT, voor 37.610 euro.

Ons verdict

Na deze eerste, (te) korte kennismaking kunnen we zeker al stellen dat Peugeot met deze e-208 een serieuze steen in de nog kleine maar groeiende kikkerpoel van de elektrische auto gooit. Hij oogt bijzonder goed, is voldoende ruim, rijdt vinnig en relatief speels. Echt goedkoop is hij nog niet, maar de prijs ligt toch al binnen het bereik van een veel groter publiek. In zijn segment heeft hij op dit ogenblik slechts één concurrent, in afwachting van de Honda e en de Mini Electric, de Renault Zoé. Die kreeg voor september een serieuze face-lift met een even krachtige motor en batterij en snellere laadtijden om de veelbelovende elektrische Peugeot het hoofd te kunnen bieden.

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 208

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars