Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Frankfurt 2019 / Porsche Cayenne: een Turbo S E-Hybrid van 680 pk!

Geschreven door David Leclercq op 14-08-2019

Na de Panamera is het de beurt aan de Cayenne om in een gespierde, hybride vorm te verschijnen. De Turbo S E-Hybrid kondigt zich aan met 680 pk.

Porsche presenteert de Cayenne en de Cayenne Coupé Turbo S E-Hybrid, twee plug-in hybride voertuigen die hun motor het gesprek laten voeren en de oorlog verklaren aan de Lamborghini Urus, die zijn titel als krachtigste SUV ter wereld zal moeten verdedigen.

680 pk

Net als de Panamera en de Panamera Sport Turismo hebben de Cayenne Turbo S E-Hybrid en zijn Coupé variant een totaal vermogen van 680 pk (550 kW), dankzij een combinatie van de 4-liter V8 (550 pk/404kW) en een elektromotor (136pk/100 kW) die volledig in de Tiptronic S8-versnellingsbak werd geïntegreerd. Het maximale gecombineerde koppel is 900 Nm. In termen van prestaties hebben beide voertuigen niets te benijden aan een supercar. Ze spurten in 3,8 seconden naar 100 km/u en houden vol tot 295 km/u.

40 km elektrisch

De lithium-ion batterij bevindt zich onder de bodem van de kofferbak en heeft een capaciteit van 14,1 kWh. Hij wordt in 2,4 uur opgeladen door de 7,2 kW CA-lader aan boord. Via een conventioneel 230 V (10 A) stopcontact duurt het opladen wel 6 uur. Dat energiereserve is genoeg om 40 km te overbruggen in full-electric modus die operationeel is tot 135 km/u. Dankzij dit elektrische hulpstuk kan de Cayenne Turbo S E-Hybrid een gecombineerd NEDC-verbruik van 3,7 tot 3,9l/100 km nastreven. Het elektriciteitsverbruik bevindt zich ergens tussen de 18,7 en 19,6 kWh/100 km. De krachtige Cayenne is verkrijgbaar vanaf 177.277,10 euro en de Coupévariant vanaf 183.448,10. Straffe prestaties, straffe prijzen. Maar nog niet zoveel als een Lamborghini Urus.

Een eenvoudigere hybride

Porsche maakt trouwens ook gebruik van de gelegenheid om het motorengamma van de Cayenne Coupé uit te breiden met een 3-liter V6 hybride, zoals ze dat deden bij de klassieke Cayenne. Die motor is goed voor 462 pk en 700 Nm met een elektrisch rijbereik van 43 km. De prijzen beginnen bij €95.190,70 voor de Cayenne E-Hybrid en €99.546,70 voor de Cayenne E-Hybrid Coupé.

 

 

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten