Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Ferdinand Piëch is overleden

Geschreven door Olivier Duquesne op 27-08-2019

Ferdinand Piëch, 82, was de architect van een succesvol Volkswagen, Audi en het Bugatti-avontuur. De man overleed op zondagavond. Hij was de kleinzoon van Ferdinand Porsche en laat 12 kinderen na.

Ferdinand Piëch was een echte autoliefhebber en maakte deel uit van het Porsche-imperium. De zoon van Anton Piëch en Louise Porsche, en dus kleinzoon van Ferdinand Porsche, werd geboren op 17 april 1937 in Wenen. De vader van 12 kinderen is op zondag 25 augustus onwel geworden in Rosenheim (Duitsland). De machtige Piëch duwde de Volkswagen Group naar zijn hoogtepunt. Hij was onder meer verantwoordelijk voor het idee en de ontwikkeling van enkele juwelen zoals de Porsche 917, de Bugatti W16-motor en de Quattro-transmissie.

Druk leven

Hij begon zijn carrière als ingenieur in 1963 bij Porsche. In 1993 nam hij de leiding over van de Volkswagen Group. De zaken gingen destijds niet zo goed, maar hij blies nieuw leven in het concern door de aankoop van Bentley, Lamborghini en Bugatti. Met dat laatste merk zag hij een persoonlijke droom in vervulling gaan: de snelste auto ter wereld bouwen. Zijn bewind ging evenwel gepaard met het opstappen van verschillende leden van de raad van bestuur. De man werd gerespecteerd omwille van zijn doortastend zakendoen, maar werd evenzeer gevreesd. Ferdinand Piëch was ongetwijfeld wat megalomaan, maar hij handelende altijd met het oog op zijn grote liefde: de auto. Hij is er echter niet in geslaagd om familiale spanningen te vermijden, en dat betekent dus ook spanningen binnen de raad van bestuur. Hij heeft zijn exit bij Porsche bijvoorbeeld nooit goed verteerd. Destijds schopte zijn oom Ferry hem buiten omdat hij er buitensporige investeringen op nahield. Hij financierde er zijn projecten mee, maar maakte zich daarmee niet bepaald populair bij sommigen. Ook het vermelden waard is dat hij Audi op de kaart zette als de gevestigde waarde die het nu is. Met zijn technische vaardigheden en zijn leiderschap aarzelde hij niet om in te grijpen tijdens het ontwikkelen en testen van prototypes. Hij voerde ook nieuwe manieren van werken in.

Dieselgate

We hebben dus een aantal mooie dingen te danken aan Piëch, zoals Audi’s snelle positionering onder de topmerken, maar zijn reputatie bleef niet ongeschonden. De interne rivaliteit tussen VW en Porsche en Piëch’s gekibbel met Martin Winterkorn zijn een smet op zijn blazoen. Hij bekritiseerde Winterkorn bijvoorbeeld openlijk tijdens dieselgate. Ferdinand Piëch had ook een paar minder succesvolle ideeën, zoals het aanbieden van een prestigieuze Volkswagen (de Phaeton, een commerciële flop) en zijn glasfabriek. In 2002 stopte hij als operationeel directeur bij Volkswagen. In 2015 trad hij op 25 april af als voorzitter van de raad van toezicht. Het dieselgate-schandaal zou in september uitlekken. In 2017 trok hij zich volledig terug uit VW door al zijn aandelen te verkopen. Ondanks zijn ‘pensioen’ bleef zijn aanwezigheid duidelijk voelbaar.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten