Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Jaguar Land Rover vs. Volkswagen, einde van de strijd in de Verenigde Staten

Geschreven door Frédéric Kevers op 29-09-2021

Jaguar Land Rover probeerde om de invoer van luxe SUV's van de Volkswagen-groep in de VS te blokkeren. De Britse autoconstructeur heeft besloten om deze patentenoorlog rond offroaders definitief op te geven.

De Britse groep Jaguar Land Rover (JLR) heeft een einde gemaakt aan zijn geschil met de Volkswagen-groep over patenten in verband met bepaalde offroad rijhulpfuncties in luxe SUV's van Audi, Lamborghini, Porsche en Volkswagen. Het oorspronkelijke doel van JLR was om de invoer van zijn concurrenten in de VS te verhinderen. Het is echter niet bekend onder welke voorwaarden ze de rechtszaak lieten vallen.

Het proces vermijden

Jaguar Land Rover had documenten ingediend bij de rechtbanken van New Jersey, Delaware en Virginia, alsook bij de International Trade Commission in Washington met het oog op een rechtszaak om de invoer van SUV's van Audi, Lamborghini, Porsche en Volkswagen te blokkeren. Het conflict betrof het ongeoorloofde gebruik van de gepatenteerde Terrain Response-technologie, bedoeld om onervaren bestuurders te ondersteunen bij het offroaden.

Het ziet ernaar uit dat er uiteindelijk een akkoord werd bereikt, een week voor de start van het proces. De voorwaarden van de overeenkomst werden echter niet bekendgemaakt. Volgens Bloomberg-analist Joel Levington zou de rechtszaak JLR jaarlijks meer dan 200 miljoen dollar (171 miljoen euro) aan licentie-inkomsten hebben kunnen opbrengen.

Land Rover Terrain Response

Het geschil betrof oorspronkelijk de Bentley Bentayga, nadat JLR in 2018 een rechtszaak had aangespannen met betrekking tot de technologie waarmee de rijhulpsystemen van het voertuig zich met een druk op de knop kunnen aanpassen aan verschillende terreinen. Een rechtszaak die naar verwachting in 2022 voor de rechter zou komen en losstaat van de zaak die in dit artikel wordt besproken. Deze laatste moest de Volkswagen-groep verbieden om de Audi A6 Allroad, e-tron, Q5, Q6, Q7 en Q8, de Lamborghini Urus, de Porsche Cayenne en de Volkswagen Tiguan in te voeren.

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten