Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Porsche 718 Cayman GT4: atmosferische zespitter

Verwachte lancering : 01-02-2019

Geschreven door Klaas Janssens op 04-01-2019

Porsche trekt het doek van de nieuwe 718 Cayman GT4 Clubsport. En die zweert bij een atmosferische boxermotor met zes cilinders.

Deze 718 is de opvolger van de Cayman GT4 Clubsport uit 2015. Bij de straatversies van de compacte Porsche staat die 718 voor viercilindermotoren met drukvoeding. Deze competitieversie zweert daarentegen bij een atmosferische zespitter. Het gaat om een 3,8 liter-boxermotor met een piekvermogen van 425 pk, een winst van 40 paarden tegenover zijn voorganger. Schakelen doe je wederom met de gerobotiseerde PDK-transmissie met zes verhoudingen. De aangedreven achterwielen krijgen de hulp van een mechanisch sperdifferentieel.

Belcar-kampioenschap

De Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport komt in twee varianten. De 134.000 euro kostende Trackday-specificatie richt zich op ambitieuze amateurracers, terwijl de 157.000 euro dure Competition-variant gehomologeerd is voor nationale en internationale GT4-kampioenschappen. Zoals de Belcar. Uiteraard komt deze Clubsport-versie met een volledig gestript interieur, inclusief rolkooi, brandblusinstallatie en zespuntsharnas.

Net zoals bij de vorige generatie maakt Porsche gretig gebruik van bestaande componenten. Naast de boxermotor hebben we het dan vooral over het onderstel. Zo is de voorophanging van de 718 Cayman GT4 Clubsport die van de 911 GT3 Cup. Het remsysteem maakt gebruikt van stalen remschijven met een diameter van 380 millimeter. In de Competition-specificatie kan de rijder de rembalans tussen de voor- en de achteras aanpassen.

De Clubsport Competition krijgt ook verstelbare schokdempers, een tot 115 liter vergrote brandstoftank en een geïntegreerd jacksysteem voor snelle pitstops. Het stuur met quick-releasefunctie is dat van de Porsche 911 GT3 R. 

Clubsport-familie

Deze 718 Cayman GT4 is het derde Clubsport in enkele maanden tijd. Eind vorig jaar lanceerde Porsche de 935 Clubsport en de technisch nauw verwante 911 GT2 RS Clubsport. Nu is het wachte op de straatversie. De vorige Cayman GT4 combineerde een atmosferische boxermotor met een manuele versnellingsbak en geldt nu reeds als een van de begerenswaardige Porsche-modellen van de 21ste eeuw.

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten