Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Porsche 911 Turbo

Naar goede gewoonte levert de nieuwste generatie van de Porsche 911 Turbo met 500 pk en 650 (of zelfs 700) Nm meer vermogen en meer koppel dan zijn voorganger. Waar zal dat eindigen...?

Prijs
NB
  • Score redactie 16.60/20

Overzicht :

Bij iedere generatiewissel van de 911 Turbo menen de Porsche-ingenieurs dat ze een visitekaartje van hun knowhow moeten afl everen. Eerste evolutie: de flat six-biturbo ging van 3,6 naar 3,8 liter en kreeg een rechtstreekse inspuiting. Het vermogen stijgt van 480 naar 500 pk en het koppel van 620 naar 650 Nm (tijdelijk zelfs 700 Nm dankzij de overboost), maar het gemengde normverbruik en de CO2-uitstoot dalen respectievelijk van 12,8 naar 11,6 l/100 km en van 307 naar 272 g/km, en zelfs naar 11,4 l/100 km en 268 g/km met de gerobotiseerde versnellingsbak PDK. Deze versnellingsbak doet zijn werk uitstekend bij lage snelheden en kan een aangepaste sturing krijgen door de modi Sport of Sport Plus in te schakelen, waarin de zevende verhouding niet wordt benut. In die radicale stand heeft de PDK-bak ook een launch control-functie die bijzonder goed functioneert. Al die evoluties samen maken van deze 911 Turbo een bolide die perfect dagelijks bruikbaar is, of het nu gaat om het comfort bij courante snelheden, om de geluiddemping of om de moderne uitrusting. De enige limiet aan zijn GT-capaciteiten schuilt in de brandstoftank van slechts 67 liter. Bij erg intensief gebruik bedraagt het rijbereik in sommige gevallen nauwelijks meer dan 200 kilometer... Maar de nieuwe 911 Turbo is ook inzetbaar op het circuit, waar hij nu blijk geeft van een duivelse bestendigheid en efficiëntie, voornamelijk dankzij... de elektronica. Daarmee onderscheidt hij zich van de GT3, waarbij het vooral van de bestuurder moet komen. Niettemin is de vooruitgang ten opzichte van de vorige generatie zo groot dat de 911 Turbo maar liefst 10 seconden sneller is voor een rondje Nordschleife...

PSM, PASM, PDK, PTV, PCM, PCCB, PTM, DFI, VTG, enzovoort: ik zou niet in de schoenen willen staan van de verkoper die al die acroniemen moet uitleggen aan een leek die de showroom komt binnenwandelen. Weliswaar hebben al deze items hun bestaansreden, en soms zelfs hun nut, maar hun wildgroei maakt het rijden met een 911 Turbo 'sterieler' dan ooit, en het aandeel van het individu moet wijken voor de elektronica. Al is dat gezien de raketsnelheden die zo snel worden bereikt, in veel gevallen misschien maar goed ook... Tenslotte heet niet iedereen Walter Röhrl.

In dit artikel : Porsche, Porsche 911

Geschreven door op

De concurrenten