Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche Cayenne Diesel

Porsche lijkt zich niet meer te schamen voor zijn Cayenne Diesel. Sterker nog: het is de enige versie waarvan op de flanken de naam van de motor wordt herhaald. Is zoveel trots wel op zijn plaats?

Prijs
NB

Voor de nieuwe Cayenne werd gewoon een aangepaste versie van de vorige (Audi-) motor overgenomen. Het gaat om de 3.0 V6 TDI met 240 pk (of in België als gratis optie 211 pk, voor een lagere BIV) en 550 Nm. Dankzij geoptimaliseerde randorganen in combinatie met een stop-startfunctie, een nieuwe achttrapsautomaat en de ingrijpende dieetkuur die de Cayenne onderging, is het verbruik met liefst 1,9 l/100 km gereduceerd, van 9,3 naar 7,4 l/100 km. We starten de motor en horen... Zo goed als niets. Het enige moment dat de zelfontbrander ons licht heeft gestoord, is wanneer het stop-startsysteem hem weer opstart, wat toch telkens met een lichte siddering gepaard gaat.

De volle koppelkromme en de stille werking van de 3.0 TDI passen perfect bij deze grote SUV, die vooral bedoeld is om kilometers te vreten. De Cayenne Diesel mist weliswaar het licht krankzinnige kantje dat de Cayenne Turbo zo bijzonder maakt, maar is daarom geen onaangename auto. Des te beter, want de overgrote meerderheid van de Cayenne-klanten zal deze motorversie kiezen.

In dit artikel : Porsche, Porsche Cayenne

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker