Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche Cayman R

De transformatie van S naar R in de Cayman behelst meer dan een handvol pk's. Ook op andere cruciale vlakken wordt het menens: gewicht, ophanging én uitrusting werden stevig aangepakt.

Prijs
NB

Dankzij de centrale opstelling van zijn motor vertrekt de Cayman van een betere mechanische basis dan grote broer 911. Door zijn minder onevenwichtige DNA leent de Cayman zich in elk geval beter tot een supersportieve, radicale transformatie. Dat komt goed uit: met de R-variant is het woord bij de daad gevoegd. We vatten even samen: meer vermogen, minder gewicht en een onderstel waarvan de instellingen aangepast zijn. In dit geval neemt de Cayman R de 3.4- flat six over van de S, maar het vermogen werd opgedreven naar 330 pk (een winst van 10 pk bij 7.400 o/m, tegenover 7.200), terwijl het koppel ongewijzigd bleef: 370 Nm bij 4.750 o/m. De boxer wordt hier standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, maar de gerobotiseerde PDK met zeven verhoudingen is als optie verkrijgbaar.

De relatief bescheiden vermogenswinst gaat gepaard met gewichtsbesparende maatregelen, zodat de R 55 kilo minder weegt dan de S. Omdat Porsche van oordeel is dat het R-label voor compromisloze dynamiek moet staan, blijft deze Cayman verstoken van de gestuurde PASM-ophanging. Wél van de partij is de PSM-stabiliteitscontrole. Die kan gedeactiveerd worden, maar schakelt zichzelf terug in zodra fors geremd wordt. Op de Spaanse wegen, waar we konden kennismaken met de Cayman R, bleek het PSM slechts op het allerlaatste ogenblik in te grijpen, een bewijs dat de het met de efficiëntie van het onderstel fundamenteel snor zit. Met de PDK-versnellingsbak (en bijbehorende schakellepels aan het stuurwiel) in Sport- of Sport Plus-stand wordt rijden één groot feest, zeker met de zo typische uitlaatmuziek die de (optionele) sportuitlaat produceert en die je nooit beu wordt...

Erg aangename kuipstoelen, een voorbeeldige rijhouding en al het nodige binnen handbereik: de Cayman R heeft alles in huis om de bestuurder met volle teugen te laten genieten van de rijervaring. In tijden waarin de woorden “CO2” en “plug-in” de status van leitmotiv verworven lijken te hebben, profileert de Cayman R zich als een rebel. Ook een manier om blijk te geven van karakter...

In dit artikel : Porsche, Porsche Cayman

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker