Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek al onze nieuwe ‘AutoSalon’ producten en abonnementen !

Ontdek

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Porsche Panamera 4 E-Hybrid: Het onmogelijke mogelijk gemaakt

Met de 918 Spyder heeft Porsche niet alleen nieuwe standaarden gezet onder de supersportwagens, maar ook zijn kennis verfijnd op het vlak van hybrides. Daarvan vinden we het resultaat in deze hybride Panamera.

117.104 €
  • Score redactie 16.60/20

Overzicht :

Het concept

Het is geen geheim dat de nieuwe generatie van de Panamera niets meer te maken heeft met zijn voorganger, noch qua design – dat nu veel meer uitgepuurd is – noch qua technologie. De hertekende achterkant legt een visuele link met de jongste generatie van de 911 en het algemene evenwicht is grotendeels verbeterd. Het nieuwe ontwerp van de voorkant doet trouwens denken aan dat van het prototype Mission E. De plompe lijnen van zijn voorganger stonden zijn succes nog wat in de weg, maar de nieuwkomer kan vandaag zijn rivalen uit het segment van de prestigieuze limousines met gelijke wapens bekampen. Temeer omdat hij voortaan ook verkrijgbaar is in een Executive-versie met 15 centimeter verlengde wielbasis. De magie van moduleerbare platformen… Verder is de opslagcapaciteit van de vloeistofgekoelde lithium-ionbatterij vergroot van 9,4 naar 14,1 kWh (382 V) terwijl het gewicht gelijk bleef.

  • Reëel zuinigheidspotentieel
  • Reëel dynamisch potentieel
  • Comfort en binnenruimte
  • Fiscaal erg aantrekkelijk
  • Prijs en uitrusting
  • Aantal opties en hun prijs
  • Niet altijd intuïtieve ergonomie van aanraakschermen
  • Beperkte kofferinhoud (batterij)

Wat er verandert

In vergelijking met de eerste generatie van de hybride Panamera mag deze worden gezien als versie 2.0, want hoewel niet heel de aandrijflijn is vernieuwd, zijn de evoluties talrijk genoeg om van een generatiewissel te mogen spreken. Temeer omdat de keuze voor de hybride deze keer – standaard – vierwielaandrijving met zich meebrengt, wat voordien onmogelijk was. Voor deze nieuwe generatie speelt Porsche nog meer de kaart van de dynamiek in die zin dat het hybride systeem een niet-verwaarloosbare afstand – tot 50 kilometer – in zuiver elektrische modus mogelijk maakt, maar dat deze elektromotor ook de verbrandingsmotor kan komen bijstaan om een gezamenlijk vermogen te ontplooien van 462 pk en een enorm koppel van 700 Nm vanaf 1.100 o/m. Om dat de bereiken, combineert de hybride Panamera een 2.9-biturbo-V6 van 243 kW/330 pk en 450 Nm met een elektromotor van 100 kW/136 pk en 400 Nm. De auto start standaard in de volledig elektrische modus en zijn volledige potentieel is beschikbaar vanaf… 100 o/m. Voordien moest je daarvoor het gaspedaal voor minstens 80 procent indrukken. Omgekeerd kan de elektromotor de V6 komen bijstaan om hem te helpen zijn topsnelheid te halen van 276 km/h. Je ziet het, de elektriciteit kan je niet alleen brandstof doen besparen, maar ook de prestaties vooruit helpen; de keuze is vrij. En het werkt. Een andere verandering, die meer op dynamiek is gericht: de vroegere automaat met koppelomvormer en 8 verhoudingen is vervangen door een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling, eveneens met 8 trappen, die onmiddellijk en dus sneller reageert, zonder de slip in de koppeling waar de oude overbrenging onder te lijden had, hoe beperkt ook. Zodra je het gaspedaal indrukt, word je onmiddellijk voortgestuwd met een daadkracht die we nooit eerder in een hybride mochten ervaren.

Hoe rijdt hij?

De perfecte integratie van het hybride systeem maakt het afwisselend werken van de verbrandingsmotor, de elektromotor of hun combinatie onmerkbaar. De elektronische sturing regelt alles op elk moment zo goed mogelijk in functie van de omstandigheden en de wensen van de bestuurder. Die laatste kan kiezen voor de rijprogramma’s Sport, Sport Plus (die voortaan gepaard gaat met een onvergelijkbare motorklank), E-Power (zoveel mogelijk elektrisch rijden) en E-Charge, om de V6 om te vormen tot een “dynamo”, die de batterij in een recordtijd moet bijladen. Dat laatste brengt een meerverbruik met zich mee van ongeveer 10 procent, dat later grotendeels wordt uitgevlakt. Uiteraard kan de bestuurder ook gewoon kiezen om het systeem zichzelf te laten regelen via het programma Hybrid Auto. Wij slaagden erin 49 kilometer zuiver elektrisch te rijden zonder echt ons best te doen, maar wel in bijna uitsluitend stedelijke verkeersomstandigheden. Daarna volstond 25 kilometer in E-Charge om de batterij terug tot 30 procent op te laden. Vervolgens verstookten we op een traject van 60 kilometer (nadat de batterij weer helemaal was volgeladen) in de stad en op buitenwegen 1,7 l/100 km. Dat cijfer moeten we echter relativeren, want toen we eerst E-Charge nodig hadden en daarna volop gebruik maakten van de dynamiek van de oprecht sportieve programma’s Sport en Sport Plus, liep het verbruik op tot 9,8 l/100 km. Dat blijft een uitzonderlijke waarde voor een 2 ton zware limousine die met de 300 km/h kan flirten en die van 0 naar 100 km/h kan optrekken in 4,6 seconden. Anders gezegd: als je de mogelijkheid hebt om op je bestemming te herladen, kan je als pendelend bedrijfsleider die op minder dan 50 kilometer van het werk woont een hele week doorkomen zonder een druppel benzine te verstoken. En anderzijds kan je in het hoogste comfort en zonder problemen rond rijbereik naar de Cote d’Azur vertrekken. Je eet als het ware van twee walletjes: je hebt alle charme van het elektrisch rijden zonder de nadelen.

Budget & uitrusting

Voor 110.957 euro krijg je de Panamera 4 E-Hybrid niet bepaald cadeau. Maar goed, dit is een Porsche en Porsche is niet bepaald een liefdadigheidsinstelling. Toch krijg je voor dat geld een auto die echt performant is en zelfs sportief, of net erg zuinig, al naargelang. Laat ons daarom zeggen dat je de prijs betaalt voor absolute spitstechnologie die opmerkelijk goed werkt en die van deze Panamera een erg veelzijdige vierwielaandrijver maakt die bijna geen gelijke kent. Uiteraard is de optielijst zoals altijd even lang als een herlaadkabel, maar dat is een ander verhaal. Temeer omdat we weten dat dit nooit het enthousiasme van potentiële klanten heeft getemperd.

Concurrenten

Onder de plug-in hybride limousines (PHEV) is er de BMW 7-Reeks iPerformance met zijn 326 pk (vrij flauw in vergelijking met de 462 pk van de Panamera) en zijn CO2-uitstoot van 49 tot 56 g/km voor 98.200 euro (met tweewielaandrijving). Audi van zijn kant heeft geen plug-in hybride e-Tronversie in het A8-aanbod; die is voorbehouden aan de dikke Q7. Dan rest nog de Mercedes S 500e (449 pk en 65 g/km aan CO2), die enkel bestaat in een lange versie ‘L’ voor 124.600 euro, te vergelijken met de 118.580 euro die Porsche vraagt voor de verlengde Panamera 4 E-Hybrid Executive. En ten slotte doen we niemand onrecht aan als we zeggen dat de Lexus LS600h, die niet plug-in is zoals zijn CO2-uitstoot van 199 g/km aangeeft, op fiscaal vlak geen enkele kans heeft om het deze Panamera lastig te maken, al kan hij dat op sportief vlak ongetwijfeld wel dankzij zijn gecumuleerd vermogen van 445 pk. Maar voor 126.300 euro in korte versie en 141.300 euro als lange variant is de zaak duidelijk. En plots lijkt deze Panamera het koopje van het segment…

Ons verdict

De plug-in hybride Panamera versie 2.0 toont dat deze technologie echt tot wasdom is gekomen, waarbij de elektriciteit het verbruik of de prestaties ten goede kan komen, afhankelijk van hoe ze wordt aangewend. We voelen daarin duidelijk de verre invloed van de 918 Spyder, die de stroom een beetje op dezelfde manier gebruikt, al liggen zijn prioriteiten misschien wat meer bij het ene dan bij het andere. Deze Panamera kan werkelijk erg weinig verbruiken en heeft een belachelijk (zij het kunstmatig) lage CO2-uitstoot die hem fiscaal erg aantrekkelijk maakt, maar hij kan ook erg plezierig zijn om mee te rijden, zelfs bij een sportieve rijstijl. Op dat vlak maakt hij een beetje het onmogelijke mogelijk. Knap.

In dit artikel : Porsche, Porsche Panamera

Geschreven door op