Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche Panamera Diesel

Zodra een Porsche meer dan twee deuren heeft, wordt hij vooral verkocht met een diesel onder de kap. Twee jaar na de Cayenne is ook de Panamera dat lot beschoren. Al is dat niet per se erg.

Prijs
NB

Voor de inplanting van de 3.0-V6 TDI in het voorcompartiment van de Panamera heeft Porsche werk gehad. Want anders dan bij de Cayenne en de Touareg heeft de grote berline uit Zuffenhausen bijna niets gemeen met een Audi A8 3.0 TDI. In tegenstelling tot die laatste wordt de Porsche namelijk slechts op twee wielen aangedreven. De testauto waarmee wij reden, stond op achttienduimwielen (de basismaat) met de gestuurde schokdemping PASM met drie modi. In de Comfort-stand was die stug (met weliswaar een goede filtering), maar kampt de Panamera wel met enige vertraging tussen de beweging aan het stuur en de respons van het onderstel. Die korte reactietijd verdween zodra we het PASM in de Sport-stand zetten.

Daarin past ook de achttrapsautomaat Tiptronic S zich aan en blijft hij een toonbeeld in zijn soort. Het stop-startsysteem behoort tot de standaarduitrusting. Natuurlijk kan de hydraulische Tiptronic S niet prat gaan op de snedigheid, noch op de snelheid van de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling PDK, maar de spreiding is zodanig dat de Panamera Diesel zijn topsnelheid (242 km/h) behaalt in achtste, waarmee hij zijn sportieve ingesteldheid bewaart tot op het einde. Hij schuift vooral een normverbruik naar voren dat geen enkele andere Porsche kan evenaren (6,5 l/100 km).

De Panamera Diesel, die uitgerust is met de jongste evolutie van de 3.0 TDI van Audi (250 pk, 550 Nm), maar dan herwerkt door de Porsche-ingenieurs om een breder vermogens- en koppelbereik te verkrijgen, vertoont een elasticiteit die zeldzaam is voor een zelfontbrander. Zijn herwerkte inlaat- (met twee intercoolers) en uitlaatsystemen helpen hem om diep te ademen, terwijl hij klinkt als een benzinemotor en ook even stil is bij stationair toerental. De 38 kilo aan geluiddempende materialen doen hun werk. Maar ondanks de uitstekende balans van deze eerste kennismaking begrijpen we maar moeilijk waarom de Panamera Diesel 20.000 euro duurder is dan de Cayenne Diesel, die tegen modeljaar 2013 over dezelfde motor zou moeten kunnen beschikken.

In dit artikel : Porsche, Porsche Panamera

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker